Autorament narodowy
Husaria- Jazda narodowa mająca charakterystyczne skrzydła i kopie. Była najcięższą formacją wojskową w Rzeczypospolitej.
Pancerni- Jazda średniozbrojna tworzona tylko w Kornie i wykorzystująca włócznie. Powstała gdy jeźdźcy z chorągwi kozackich zaczęli nosić opancerzenie.
Petyhorcy- Jazda wyłącznie litewska, odpowiednia koronnej Pancernej. W walce używała kopii, krótszych jednak od Husarskich.
Jazda Kozacka- Wbrew nazwie była tworzona ze szlachciców polskich i litewskich. Była ona najczęściej wybierana przez szaraczków gdyż służba w niej była o wiele tańsza niż w jeździe ciężkiej.
Jazda Tatarska- Jazda lekka tworzona głównie na litwie (rzadko w koronie) z osiadłych tatarów, choć dowódcami i oficerami byli najczęsiej szlachcie Rzplitej.
Jazda Wołoska- Jazda tworzona z madziarów i wołochów wyłącznie w Koronie. W przeciwieństwie do tatarskiej używała oprócz łuków także samopałów.
Piechota Polsko-Węgierska- Zwana także węgrami lub hajdukami piechota utworzona przez Batorego. Używała szbli i samopałów.
Kozacy Regestrowi- Piechota tworzona z kozaków ciągniętych do rejestru, występująca głównie na rusi. Używała eozów taborowych do walki. Po Buncie Chmielnickiego stanowiła trzon sił kozackich.
Autorament Cudzoziemski
Dragonia- rodzaj wojska który podróżował konno i zazwyczaj walczył pieszo. Występowały roty ubrane z polska jak i z cudzoziemska.
Rajtaria- jazda występująca praktycznie tylko na litwie. Polska rajtaria nie używała opancerzenia. W walce wykorzystywała najczęsciej broń palną, nie dążąc do spotkania z wrogiem.
Piechota Starego Typu- Zwana także niemiecką. Piechota składająca się w 1/3 z pikinierów i 2/3 muszkieterów. Wykorzystywała opancerzenie.
Piechota Nowego Typu- Piechota złożona z muszkieterów, nie wykorzystująca opancerzenia. W jej regimentach jednak występowało więcej dział niż w regimentach starego typu.
Artyleria- nie stanowiła oddzielnych jednostek, tylko była dołączana do regimentów piechoty (lekka) i dywizji (średnia). Ciężka była wyłącznie na wyposażeniu twierdz.