Strona 1 z 3

Zasady rozgrywki

PostNapisane: 22 mar 2021, 13:55
przez Sebastian von Tauer
Zasady walki

1) Jednostki
- podstawową jednostką jest pułk
- jedno pole może być zajmowane tylko przez jedną jednostkę
- są 3 rodzaje jednostek: elita (bitność 2), zwykłe (bitność 1,5) i hołota (bitność 1)
- jednostki muszą się składać z piechoty lub kawalerii, nie można tworzyć jednostek mieszanych

2) Rozkazy
- można wydać jednej jednostce tylko jeden rozkaz w ciągu dnia
- dostępne rozkazy to: ruch, okopanie, przeformowanie, wsparcie oraz przygotowanie do forsowania rzeki
- ruch pozwala poruszyć się o dwa pola (kawalerii o trzy)
- okopanie daje bonus +1 do bitności za każdy dzień okopywania. Maksymalnie jedna jednostka może otrzymać bonus +2 z tego tytułup
- przygotowanie do forsowania rzeki zajmuje cały dzień i pozwala kolejnego dnia ją przekroczyć
- przeformowanie pozwala odzyskać 25% wyjściowej siły
- wsparcie pozwala lepiej walczyć sojuszniczej jednostce znajdującej się na sąsiednim polu (jeśli jest więcej niż jedna tka jednostka, w rozkazie należy zaznaczyć, która ma być wsparta). Jednostka wspierająca dodaje jednostce wspartej 75% swojej bitności (nie dzieje się to w sytuacji, gdy jednostka wspierająca zostanie w tym samym dniu zaatakowana)
- codziennie należy wydać nowy rozkaz, gdyż rozkaz z poprzedniego dnia nie obowiązuje kolejnego

3) walka
- do walki dochodzi, gdy dwie (lub więcej) wrogie jednostki znajdą się na tym samym polu
sumuje się bitność tych jednostek
- jednostka, która ma mniejszą bitność musi się wycofać, na polu zostaje jednostka, która wygrała
jeśli w starciu brała udział więcej niż 1 jednostka po jednej stronie, jedna z tych jednostek zostaje na polu, pozostałe wycofują się o jedno pole
- jeśli bitność jednostek po obu stronach jest taka sama, atakujący się wycofuje, nie ma strat.
- jednostka, która przegrała walkę wycofuje się o dwa pola (kawaleria o trzy) i zmniejsza swoją siłę o 75%.
- jednostka zostaje zniszczona gdy jej siła spadnie poniżej 25% siły wyjściowej.
- jeśli jednostka nie ma się gdzie wycofać (jest okrążona, przyparta do rzeki) zostaje automatycznie zniszczona.

4) teren
- las, teren podmokły i wzgórza ograniczają ruch kawalerii do 1 pola
- rzeka: jednostka broniąca się przed atakiem prowadzonym przez rzekę potraja swoją obronę(wyszczególniona na granicy pól niebieska linia)
- las: piechota broniąca się w lesie podwaja swoją obronę (zielony)
- teren podmokły każdej jednostce ogranicza bitność do 1, poza tym nie można się na nim okopywać ani przegrupowywać (brązowy)
- wzgórza podwajają obronę jednostki broniącej się na nich (różowy)
- łąki i stepy: podwajają atak kawalerii (żółty)
miasto: kawaleria atakująca miasto ma bitność 1, miasto potraja obronę broniących się w nim jednostek

Re: Zasady rozgrywki

PostNapisane: 23 mar 2021, 09:03
przez Maurycy Orański
Jeśli jedna jednostka dostanie rozkaz odwrotu na pole niesąsiadujące z wrogiem, a jednostka wroga dostanie rozkaz ataku to dochodzi do bitwy czy nie?

Re: Zasady rozgrywki

PostNapisane: 23 mar 2021, 09:09
przez Józef Wilhelm Potocki
Czy jest możliwość poddania jednostki lub wysadzenia zamku/fortecy?

PS. Post w Sztabie usunąłem, aby nie zaśmiecać.

Re: Zasady rozgrywki

PostNapisane: 23 mar 2021, 09:22
przez Sebastian von Tauer
Maurycy Orański napisał(a):Jeśli jedna jednostka dostanie rozkaz odwrotu na pole niesąsiadujące z wrogiem, a jednostka wroga dostanie rozkaz ataku to dochodzi do bitwy czy nie?


Nie istnieje rozkaz ataku, istnieje tylko ruch. Jak jednostka 1. z pola A ruszy na pole B a jednostka 2. z pola B ruszy na pole C to nie mam momentu, by stały razem na tym samym polu.

Józef Wilhelm Potocki napisał(a):Czy jest możliwość poddania jednostki lub wysadzenia zamku/fortecy?


Poddać pewnie można, w ramach rozkazu czy deklaracji, wysadzenia - nie.

Re: Zasady rozgrywki

PostNapisane: 23 mar 2021, 11:36
przez Borys von Targersdorf
Panie hetmanie, jeżeli dobrze zrozumiałem to stacjonując w twierdzy sumuję moja bitność 1 plus bonus za miasto 3 plus okopanie 1 daję bitność 5.
Ale
okopanie daje bonus +1 do bitności za każdy dzień okopywania.Maksymalnie jedna jednostka może otrzymać bonus +2 z tego tytułup

tegomaksymalnie... nie bardzo rozumiem.
Jak będę codziennie wydawał rozkazy okopania się, to za trzecim rozkazem nie uzyskam bonusa?

Re: Zasady rozgrywki

PostNapisane: 23 mar 2021, 11:52
przez Hryćko Opara
Borys von Targersdorf napisał(a):Panie hetmanie, jeżeli dobrze zrozumiałem to stacjonując w twierdzy sumuję moja bitność 1 plus bonus za miasto 3 plus okopanie 1 daję bitność 5.
Ale
okopanie daje bonus +1 do bitności za każdy dzień okopywania.Maksymalnie jedna jednostka może otrzymać bonus +2 z tego tytułup

tegomaksymalnie... nie bardzo rozumiem.
Jak będę codziennie wydawał rozkazy okopania się, to za trzecim rozkazem nie uzyskam bonusa?


Z tego co ja rozumiem i co ustalaliśmy -
Miasto daje mnożnik bitności x3, czyli jednostka z bitnością 1 ma bitność 3, plus za dzień okopania 1, czyli 4

Co do okopania to tak, trzeciego dnia bonusu żadnego nie ma.

Re: Zasady rozgrywki

PostNapisane: 23 mar 2021, 12:07
przez Borys von Targersdorf
Hryćko Opara napisał(a):Z tego co ja rozumiem i co ustalaliśmy -
Miasto daje mnożnik bitności x3, czyli jednostka z bitnością 1 ma bitność 3, plus za dzień okopania 1, czyli 4

Co do okopania to tak, trzeciego dnia bonusu żadnego nie ma.


Na tak diabeł tkwi w szczegółach. Dziękuję za odpowiedź i zwrócenie uwagi na te szczególiki.

Re: Zasady rozgrywki

PostNapisane: 23 mar 2021, 12:07
przez Sebastian von Tauer
Tak, miasto potraja, czyli bitność 1x3=3+ bonus za okopanie.

Wie pan, panie Borysie - w pewnym momencie nie da się już bardziej rozwinąć systemu umocnień ziemnych.

Re: Zasady rozgrywki

PostNapisane: 23 mar 2021, 12:11
przez Borys von Targersdorf
Sebastian von Tauer napisał(a):Wie pan, panie Borysie - w pewnym momencie nie da się już bardziej rozwinąć systemu umocnień ziemnych.

Oczywiście rozumiem, że się nie da.
W przypadku zmiany pola, zdolność do okopywania zostaje przywrócona?

Re: Zasady rozgrywki

PostNapisane: 23 mar 2021, 12:27
przez Sebastian von Tauer
Jak pan zmienia pole, to oczywiście zeruje się współczynnik okopanie, bo nie da się wziąć okopów i wałów ziemnych ze sobą, więc trzeba się okopywać od nowa.