Reformy w Rzeczypospolitej

Reformy w Rzeczypospolitej

Postprzez Marek Wiktorowicz » 17 gru 2011, 21:40

Wasza Cesarska Mość
Szlachetni Senatorowie!

Zwróciłem się do Jego Cesarskiej Mości w imieniu własnym i innego jeszcze dawnego obywatela Rzeczypospolitej z prośbą, ażeby pozwolił nam, dawnym i zatroskanym o los Rzeczypospolitej obywatelom wziąć udział w reformach, które mają poprawić stan Rzeczypospolitej. Kraj nasz nie grzeszy liczbą aktywnych obywateli. Dlatego przybywam ja i przybywa August Włodzimierz - gotowi jesteśmy służyć Jego Cesarskiej Mości i Ojczyźnie.

Zaniepokoił nas fakt, iż Rzeczpospolitą zastaliśmy Cesarstwem. Szybko skojarzyliśmy ten fakt z Natanią, Królestwem, które w fazie upadku ogłosiło się Cesarstwem, po czym upadło ostatecznie i stało się prowincją innej mikronacji. Nie chcemy, by los ten spotkał Rzeczpospolitą, dlatego wychodzimy z konkretnym planem reform.

Po pierwsze: wypada nam wytworzyć specyficzny klimat w Rzeczypospolitej, który by przyciągnął nowych obywateli. A-W bazują na swej historyczności i przyciągają pasjonatów realnej, dawnej Monarchii. Samunda ma własny, afrykański klimat plemienny. Rotria - włoski i kościelny zarazem. Te mikronacje są UNIKATOWE. Nie mają odpowiedników w mikroświecie. A co z Rzecząpospolitą? Jest, na chwilę obecną, nijaka... Nie ma w niej czegoś niepowtarzalnego, nadzwyczajnego, niespotykanego. Mój przyjaciel, imć pan August uważa, że remedium byłoby cofnięcie się faktyczne do XVII-XVIII wieku. Jego Cesarska Mość nie zgadza się, twierdzi, iż czasy współczesne lepiej służą RON. A co sądzą inni Senatorowie? A może jeszcze zupełnie inne pomysły, co mogłoby stanowić walor Rzeczypospolitej?

Po drugie: należy cofnąć transformację w cesarstwo i wrócić do historycznych realiów, z których wyrośliśmy. Uważam, iż wypada nam tak sformować system rządów, by panowały zasady demokracji, oraz ograniczyć jak najmocniej liczbę urzędników. Pozwoliłem sobie przygotować projekt Konstytucji, który przewiduje te zmiany oraz transformację ustrojową w monarchię parlamentarną. Proszę Szlachetnych Senatorów o opinie.

KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW
z dnia x grudnia 2011 roku


My, Franciszek Ferdynand I, z Bożej łaski i woli Narodu Król Polski, Wielki Książę Litewski, Książę Ruski, Pruski, Inflancki, Mazowiecki, Żmudzki, Kijowski, Wołyński, Podolski, Podlaski, Smoleński, Siewierski i Czernihowski, wraz z przedstawicielami Narodów Rzeczpospolitej w osobach Senatorów Senatu Rzeczypospolitej, widząc potrzebę ujednolicenia naszego prawa oraz zapewnienie bytu naszej Ojczyzny, postanawiamy spisać tę Konstytucję. Ustanawiamy również w tej Preambule, że Ojczyzna nasza jest dobrem wszystkich Jej obywateli i wszyscy Jej obywatele mają prawo do budowania swej Ojczyzny i nieskrępowanego działania w Rzeczypospolitej.

Rozdział I
RZECZPOSPOLITA OBOJGA NARODÓW

Art. 1.

1. Ustanawia się nazwę naszego kraju: Rzeczpospolita Obojga Narodów (dalej: Rzeczpospolita).
2. Rzeczpospolita jest wolnym i suwerennym państwem prawa, którego celem jest ochrona wszystkich jego obywateli i ich wolności, a także obrona nienaruszalności jego granic.
3. Zwierzchnia władza w Rzeczpospolitej należy do Króla i Narodu.
4. Stolicą Rzeczypospolitej jest Królewskie Miasto Warszawa.
5. Symbole narodowe Rzeczypospolitej zostają przedstawione w Załączniku nr 1.
6. Walutą Rzeczypospolitej jest Denar Polski równy stu Grzywnom (1 DPL= 100 gr).
7. Hymnem Rzeczypospolitej jest "Rota" Marii Konopnickiej.
8. Językiem urzędowym Rzeczpospolitej jest język polski. Dopuszcza się jednak stosowanie w urzędach w poszczególnych prowincjach języka łacińskiego, litewskiego, rosyjskiego lub niemieckiego.

Art. 2.
1. Rzeczpospolita jest monarchią parlamentarną.
2. Ustrój Rzeczypospolitej opiera się na trójpodziale władzy na władzę: ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą.
3. Władza ustawodawcza w Rzeczypospolitej należy do Sejmu Walnego.
4. Władza wykonawcza w Rzeczypospolitej należy do Króla, Kanclerza Wielkiego Koronnego i Kanclerza Wielkiego Litewskiego.
5. Władza sądownicza w Rzeczypospolitej należy do niezawisłego Sądu Najwyższego.

Art. 3.
1. Rzeczpospolita jest krajem federacyjnym.
2. Strukturę administracyjną w Rzeczpospolitej Obojga Narodów tworzą:
- Korona Królestwa Polskiego ze stolicą w Warszawie;
- Wielkie Księstwo Litewskie ze stolicą w Wilnie;
- Księstwo Rusi ze stolicą w Kijowie.
3. Władzę w Koronie Królestwa Polskiego sprawuje bezpośrednio Król Polski.
4. Władzę w Wielkim Księstwie Litewskim i Księstwie Rusi sprawują namiestnicy bądź – jeśli życzeniem Króla będzie ich powołanie - lennicy króla.
5. Król ma prawo za zgodą Sejmu Walnego wyodrębnić inne terytoria i nadać je w lenno, w szczególności zaś księstwa: pruskie, mazowieckie, żmudzkie, kijowskie, wołyńskie, podolskie, podlaskie, inflanckie, smoleńskie, siewierskie i czernihowskie.

Rozdział II
PRAWA I OBOWIĄZKI OBYWATELI

Art. 4.

1. Rzeczpospolita zapewnia swoim obywatelom niezbywalne prawa:
- prawo do życia;
- prawo do wolności myśli, sumienia i wyznania;
- prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy przez niezawisły sąd;
- prawo do fachowej obrony w postępowaniu przed organami aparatu państwowego;
- prawo każdego człowieka do uznawania wszędzie jego podmiotowości prawnej.
2. Rzeczpospolita wprowadza następujące zakazy:
- zakaz stosowania tortur, nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub karania;
- zakaz trzymania człowieka w niewolnictwie lub poddaństwie;
- zakaz skazywania człowieka za czyn, który nie stanowił przestępstwa w chwili jego popełnienia;
- zakaz pozbawiania wolności jedynie z powodu niemożności wywiązania się ze zobowiązań umownych.
3. Rzeczpospolita gwarantuje swoim obywatelom następujące prawa osobiste:
- do dobrego życia;
- do rzetelnego sądu;
- do decydowania o swoim życiu;
- szczęścia;
- prawo jednego człowieka kończy się tam gdzie zaczyna się prawo innego człowieka.
4. Rzeczpospolita zapewnia swoim obywatelom następujące prawa i wolności polityczne:
- prawo do obywatelstwa;
- możliwość uczestniczenia w życiu publicznym;
- czynne prawo wyborcze - możliwość uczestnictwa w wyborach;
- bierne prawo wyborcze - możliwość kandydowania w wyborach;
- wolność zrzeszania się;
- prawo do uczestniczenia i organizowania pokojowych manifestacji;
- prawo do składania wniosków, petycji, skarg;
- dostęp do informacji o działaniach władz i osób publicznych;
- równy dostęp do służby publicznej.
5. Rzeczpospolita zapewnia swoim obywatelom następujące prawa socjalne:
- ochrony zdrowia;
- nauki;
- odpowiedniego i zadowalającego wynagrodzenia, zapewniającego jednostce i jej rodzinie egzystencję odpowiadającą godności ludzkiej;
- pomocy socjalnej;
- rozrywki.
6. Rzeczpospolita zapewnia swoim obywatelom następujące prawa ekonomiczne:
- prawo do pracy;
- prawo do własności;
- prawo dziedziczenia.
7. Rzeczpospolita zapewnia swoim obywatelom następujące prawa kulturalne:
- prawo do wolności twórczości artystycznej;
- prawo do badań naukowych oraz ogłaszania ich wyników;
- prawo do wolności korzystania z dóbr kultury i ich wytwarzania.

Art. 5.
1. Obowiązkiem obywatela jest wierność Królowi i Rzeczpospolitej oraz troska o dobro wspólne.
2. Każdy ma obowiązek przestrzegania prawa Rzeczypospolitej.
3. Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków.
4. Obowiązkiem każdego obywatela jest obrona Ojczyzny przed zagrożeniami zewnętrznymi.
5. Wszyscy obywatele są wolni i równi wobec prawa i nie mogą być dyskryminowani ze względu na rasę, płeć, język, religię, orientację seksualną, pochodzenie społeczne lub przekonania, o ile nie zakładają one krzywdzenia w jakikolwiek sposób innych obywateli.
6. Obywatelstwo można otrzymać po złożeniu odpowiedniego wniosku na mocy dekretu monarchy.

Rozdział III
PRAWO RZECZPOSPOLITEJ

Art. 6.

1. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa w hierarchii od najwyższego do najniższego są: Konstytucja, Ustawy, Dekrety Królewskie, Rozporządzenia Kanclerzy Wielkich, Rozporządzenia Podkanclerzych, zarządzenia.
2. Źródłami prawa obowiązującego w poszczególnych prowincjach są w hierarchii ważności: prawo powszechnie obowiązujące w Rzeczpospolitej, statut prowincji, dekrety namiestników lub lenników, uchwały odpowiedniego organu ustawodawczego prowincji, rozporządzenia namiestników lub lenników.
3. Żaden akt prawa hierarchicznie niższy nie może stać w sprzeczności z aktem hierarchicznie wyższym.

Rozdział IV
WŁADZA USTAWODAWCZA

Art. 7.

1. Władzę ustawodawczą pełni Sejm Walny.
2. Sejm Walny dzieli się na dwie izby: Senat i Izbę Poselską.
3. Członkami Senatu są wszyscy nobilitowani, tj. szlachta i arystokracja.
4. Członkami Izby Poselskiej są wszyscy pełnoprawni obywatele Rzeczypospolitej, którzy nie zasiadają w Senacie.
5. Członkiem Sejmu Walnego, jako tzw. trzeci stan sejmujący jest król.
6. Obradami Sejmu kieruje król Polski, a jego zastępcą jest namiestnik lub lennik Wielkiego Księstwa Litewskiego. Sposób obrad Sejmu normuje Regulamin Obrad Sejmu.

Art. 8.
1. Inicjatywa ustawodawcza na Sejmie Walnym przysługuje każdemu członkowi Sejmu.
2. Ustawy są uchwalane zwykła większością głosów, chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej.
3. Uchwaloną ustawę przedstawia się do podpisu królowi.
4. Król ma prawo przesłać ustawę do Sądu Najwyższego w celu zbadania jej zgodności z Konstytucją.
5. Król ma prawo weta wobec ustach uchwalonych przez Sejm Walny.
6. Jeśli Sejm Walny przegłosuje zawetowaną przez króla ustawę bezwzględną większością głosów, król musi ją podpisać.

Rozdział V
KRÓL

Art. 9.

1. Król Polski wraz z Kanclerzami i Podkanclerzymi pełni władzę wykonawczą.
2. Król Polski jest najwyższym przedstawicielem Rzeczypospolitej i gwarantem ciągłości władzy państwowej.
3. Król Polski czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji, stoi na straży suwerenności i bezpieczeństwa państwa oraz nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium.
4. Król Polski wykonuje swoje zadania w zakresie i na zasadach określonych w Konstytucji i ustawach.
5. Król nie może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej. W wypadku złamania przez niego prawa, które stwierdza Sąd Najwyższy, może zostać zdetronizowany w wyniku referendum ogłaszanego przez Kanclerza Wielkiego Litewskiego większością 2/3 głosów.

Art. 10.
1. Król ma prawo publicznie używać tytułu: Jego Królewski Majestat lub Jego Królewska Mość (imię władcy), z Bożej łaski i woli Narodu Król Polski, Wielki Książę Litewski, Książę Ruski, Pruski, Mazowiecki, Żmudzki, Kijowski, Wołyński, Podolski, Podlaski, Inflancki, Smoleński, Siewierski, Czernihowski etc. etc. etc.
2. Urząd Króla jest dożywotni i dziedziczny.
3. Po śmierci lub abdykacji Króla tron i koronę Rzeczypospolitej dziedziczy najstarszy jego syn, a w przypadku jego braku najstarszy żyjący przedstawiciel rodu królewskiego w linii męskiej. W sytuacji braku przedstawiciela rodu królewskiego w linii męskiej prawo dziedziczenia przechodzi na córki króla, a w dalszej kolejności na najstarszą żyjącą przedstawicielkę dynastii panującej.
4. W przypadku śmierci lub abdykacji ostatniego żyjącego przedstawiciela dynastii panującej, lub całkowitego zrzeczenia się przez Dom Panujący prawa do korony i tronu Rzeczypospolitej, zwołuje się Sejm Elekcyjny, na którym szlachta i arystokracja Rzeczypospolitej wybiera nowego władcę spośród siebie. Obradom Sejmu Elekcyjnego przewodniczy jako Interrex Kanclerz Wielki Koronny, a w razie jego braku lub niemożności spełnienia przez niego tej funkcji – Kanclerz Wielki Litewski.
5. Interrex przejmuje wszystkie uprawnienia i kompetencje Króla i sprawuje swój urząd do momentu wyboru nowego Króla.
6. Król może zacząć korzystać ze swoich kompetencji oraz tytułów dopiero po koronacji.

Art. 11.
1. Kompetencje i prawa króla Rzeczypospolitej:
- reprezentuje Rzeczpospolitą Obojga Narodów;
- wraz z Kanclerzami i Podkanclerzymi sprawuje władzę wykonawczą;
- ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe, działając zgodnie z wolą Sejmu Walnego;
- mianuje w swym dekrecie Kanclerza Wielkiego Koronnego i Kanclerza Wielkiego Litewskiego, wybranych przez Naród;
- jest Najwyższym Zwierzchnikiem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej, powołuje Hetmana Wielkiego Rzeczpospolitej w swym dekrecie, zasięgając uprzednio rady Sejmu Walnego;
- wydaje dekrety;
- stosuje prawo łaski oraz ogłasza abolicję i amnestię;
- ustanawia ordery i odznaczenia oraz nadaje je wedle swej woli;
- nadaje i odbiera lub obniża wedle swego uznania tytułu szlacheckie i arystokratyczne;
- przez Proklamację Królewską ma prawo usynowić danego obywatela Rzeczpospolitej;
- nadaje w swym dekrecie obywatelstwo Rzeczpospolitej;
- posiada inicjatywę ustawodawczą;
- może na czas swej nieobecności lub choroby powołać Regenta, który przejmuje wszystkie jego kompetencje do czasu jego powrotu;
- w czasie Stanu Nadzwyczajnego lub Stanu Wojny wydaje dekrety z mocą ustawy;
- posiada wszelkie inne uprawnienia, wynikające z treści tej Konstytucji.

Rozdział VI
KANCLERZE I PODKANCLERZOWIE

Art. 12.

1. Kanclerz Wielki Koronny odpowiedzialny jest za prowadzenie polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
2. Kanclerz Wielki Litewski odpowiedzialny jest za prowadzenie polityki wewnętrznej Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
3. W wypełnianiu ich zadań Kanclerzy wspomagają Podkanclerzowie lub inni urzędnicy w randze podkanclerzych. Każdy z Kanclerzy ma prawo powołać dowolną liczbę Podkanclerzych w drodze rozporządzenia, w którym określi także ich zadania.

Art. 13.
1. Kanclerz Wielki Koronny oraz Kanclerz Wielki Litewski wybierani są przez Sejm Walny spośród obywateli Rzeczypospolitej, którzy zgłosili swą kandydaturę.
2. Kanclerzy wybranych przez Sejm Walny mianuje Król.
3. Kadencja Kanclerzy Wielkich trwa 3 miesiące i zaczyna się w dniu mianowania.

Art. 14.
1. W przypadku, gdy któryś z Kanclerzy Wielkich nie pełni należycie swej funkcji, każdy członek Sejmu Walnego ma prawo zażądać od danego Kanclerza Wielkiego sprawozdania z jego działalności oraz/lub z działalności podlegających mu Podkanclerzych.
2. Kanclerz Wielki ma siedem dni na przedstawienie Sejmowi Walnemu sprawozdania z działalności swojej oraz/lub podlegających mu Podkanclerzych.
3. W wypadku nie przedstawienia sprawozdania lub w sytuacji, gdy nie satysfakcjonuje ono członków Sejmu Walnego, Sejm ma prawo przeprowadzić głosowanie w sprawie udzielenia wotum nieufności danemu Kanclerzowi i/lub podlegającym mu Podkanclerzom.
4. Jeśli wniosek o udzielenie wotum nieufności Kanclerzowi Wielkiemu uzyska większość głosów, dany Kanclerz Wielki zostaje odwołany w drodze dekretu monarchy. W tej sytuacji Sejm Walny wybiera nowego Kanclerza Wielkiego.
5. Jeśli wotum nieufności udzielone zostanie tylko jednemu z Podkanclerzych, będący jego zwierzchnikiem Kanclerz Wielki odwołuje go w drodze swego rozporządzenia i może powołać w jego miejsce dowolnego obywatela Rzeczypospolitej za wyjątkiem tego, którego odwołał.

Art. 15.
Do praw i kompetencji Kanclerza Wielkiego Koronnego należy:
- prowadzenie polityki zagranicznej;
- opiekowanie się wszelkimi placówkami dyplomatycznymi państw obcych na terenie Rzeczypospolitej;
- powoływanie i odwoływanie przedstawicieli Rzeczypospolitej w państwach obcych lub przy organizacjach międzynarodowych;
- akredytowanie przedstawicieli państw obcych w Rzeczpospolitej;
- wydawanie rozporządzeń;
- sporządzanie projektów umów międzynarodowych;
- wszelkie inne uprawnienia i obowiązki, wynikające z treści tej Konstytucji.

Art. 16.
Do praw i kompetencji Kanclerza Wielkiego Litewskiego należy:
- infrastruktura i gospodarka kraju oraz gospodarka pieniężna;
- zarządzanie wszelkimi instytucjami i urzędami, które w chwili utworzenia zostaną określone jako instytucje lub urzędy gospodarcze, społeczne, kulturalne, oświatowe lub mające strzec bezpieczeństwa wewnętrznego lub powoływanie dla nich dyrektorów;
- wydawanie rozporządzeń;
- dbanie o rozwój gospodarki i kultury kraju;
- wszelkie inne uprawnienia i obowiązki, wynikające z treści tej Konstytucji.

Rozdział VII
WŁADZA SĄDOWNICZA

Art. 17.

1. Władzę sądowniczą w Rzeczypospolitej Obojga Narodów pełni Sąd Najwyższy.
2. W skład Sądu Rzeczypospolitej wchodzi Sędzia Najwyższy oraz Sędziowie.
3. Sędziego Najwyższego oraz Sędziów powołuje w swym dekrecie Król, ale tylko spośród osób, które posiadają odpowiednie wykształcenie. W razie wątpliwości, czy dana osoba posiada takowe, rozstrzyga Kanclerz Wielki Litewski.
4. Sędziowie pełnią swą funkcję dożywotnio, chyba, że zostaną odwołani na wniosek Sejmu, który zwykłą większością głosów może przegłosować uchwałę w sprawie odwołania danego sędziego i złożyć ją na ręce Króla.
5. Sąd Rzeczypospolitej jest niezawisły i nie podlega żadnej innej władzy.

Art. 18.
1. Sąd Najwyższy jest jednoinstancyjny.
2. Sąd Najwyższy spełnia również funkcje Trybunału Konstytucyjnego i Prokuratury.
3. Sąd Najwyższy rozstrzyga spory między obywatelami w oparciu o obowiązujące prawo.
4. Sąd Najwyższy czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji oraz praw przez urzędników państwowych i osoby prywatne.

Rozdział VIII
STANY NADZWYCZAJNE

Art. 19.

1. W przypadku, gdy prawidłowe funkcjonowanie państwa zostało zakłócone przez klęskę żywiołową lub awarię systemów internetowych, państwo znalazło się w stanie zagrożenia atakiem z zewnątrz lub wewnątrz, albo też istnieje zagrożenie wojny, Sejm ma prawo ogłosić Stan Nadzwyczajny większością 2/3 głosów ustawowej liczby członków Sejmu Walnego.
2. W przypadku, gdy zebranie się Sejmu zostało uniemożliwione przez klęskę żywiołową lub awarię systemów internetowych, albo też przez atak z zewnątrz lub wewnątrz państwa, król ma prawo w drodze własnego dekretu wprowadzić Stan Wojenny.
3. Jeśli w trakcie trwania Stanu Wojennego Sejm Walny zdoła zebrać się na obrady w pełnym stanie, ma prawo w drodze swej uchwały podjętej większością 2/3 głosów ustawowej liczby członków Sejmu zmienić Stan Wojenny na Stan Nadzwyczajny lub odwołać Stan Wojenny ogłoszony przez króla.
4. W czasie Stanu Nadzwyczajnego i Stanu Wojennego król ma prawo wydawać dekrety z mocą ustawy oraz – przy poparciu grupy minimum 3 obywateli – zawiesić niektóre prawa i wolności obywatelskie.
5. W momencie ustania Stanu Nadzwyczajnego, stwierdzonego przez Sejm lub Stanu Wojennego stwierdzonego przez Sejm lub odwołanemu przez Króla, zyskują moc zawieszone w trakcie jego trwania wolności i prawa obywatelskie oraz tracą moc wszystkie królewskie dekrety z mocą ustawy, chyba, że Sejm większością 2/3 głosów ustawowej liczby członków Sejmu Walnego stwierdzi inaczej.

Rozdział IX
ZAKOŃCZENIE

Art. 20.

1. Zmiany w Konstytucji może wprowadzić tylko Sejm Walny.

Art. 21.
1. Konstytucja wchodzi w życie z chwilą podpisania jej przez Króla.
2. Tracą moc prawną wszystkie akty prawne za wyjątkiem tych, które utrzyma w mocy Sejm Walny w drodze swej uchwały, oraz poprzednia wersja Konstytucji.

/-/ PODPIS
Obrazek

/-/ Marek Paweł Wiktorowicz
Książę Urbino



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 2754
Dołączył(a): 31 sie 2011, 10:44
Medale: 13
Order Orła Białego (1) Order Świętego Stanisława (1) Order Virtuti Militari II (1)
Królewski Order Złotej Ostrogi (1) Order Zasługi RON I (1) Order Świętego Jerzego I (1)
Order Świętego Jerzego II (1) Order Księcia Włodzimierza II (1) Krzyż Monarchii I (1)
Medal Bene Merentibus (4) (1) Medal 100 lat niepodległości (1) Gwiazda Inflant (1)
Gwiazda Mołdawii (1)

Re: Reformy w Rzeczypospolitej

Postprzez Aleksander Trzaska-Chojnacki » 17 gru 2011, 22:33

Wasza Królewska Mość
Panowie Senatorowe
Propowałbym zastąpiś namiestnikók lub lenników funkcjami wojewodów - historycznych jest sporo
Zastanowiłbym się nad elekcyjnością króla, a nie dziedziczeniem. Król jest dożywotnio, ale po jego odejściu powinien być nowy wybrany.
Uważam, że powinno być po jednym podkanclerzu, najwyżej powołajmy jeszcze podskarbich
Uważam że funkcja Marszałka Wielkiego Koronnego też powinna być zachowana
i ostanie jeżeli nie ma być podziałów na hetmanów koronnych i litewskich, to niech będzie Hetman Wielki i Polny
a zamiast nazw generał może nie warto wprowadzić funkcji regimentarz
pozdrawiam
Andrew von Habsburg, Herzog von Hohenberg

Ordynat Prusko-Pomorski

Obrazek



Avatar użytkownika
Stolnik
Stolnik
 
Posty: 3471
Dołączył(a): 12 gru 2010, 12:20
Medale: 20
Order Virtuti Militari II (1) Order Virtuti Militari III (1) Order Zasługi RON II (1)
Order Zasługi RON III (1) Order Zasługi RON IV (1) Order Zasługi RON V (1)
Order Świętego Jerzego II (1) Krzyż Monarchii I (1) Krzyż Monarchii II (1)
Krzyż Zasługi dla Kultury III (1) Medal Bene Merentibus (4) (1) Medal Bene Merentibus (3) (1)
Medal Bene Merentibus (2) (1) Medal Bene Merentibus (1) (1) Medal za Długoletnią Służbę I (1)
Medal za Długoletnią Służbę II (1) Medal z Długoletnią Służbę III (1) Medal 100 lat niepodległości (1)
Gwiazda Inflant (1) Gwiazda Mołdawii (1)
Stopień: Hetman Polny Litewski

Re: Reformy w Rzeczypospolitej

Postprzez Marek Wiktorowicz » 17 gru 2011, 22:45

Wojewodowie sprawowali zarząd nad województwem. A Wielkie Księstwo Litewskie czy też Ruś są większą jednostką administracyjną, w realu dzieliły się one na kilka województw. Stąd namiestnicy.

Elekcyjność króla... W systemie, który wskazujemy, król stać ma ponad podziałami politycznymi. Ma być gwarantem ciągłości władzy, najwyższym rozjemcą, zwierzchnikiem. W Japonii taki zabieg pozwolił jednej dynastii panować od początku istnienia tego kraju! Myślę, że będzie dobrze, jeśli nad Rzeczpospolitą rządzić będzie ród Najjaśniejszego Pana. Ród skoligacony z innymi rodzinami królewskimi. Zaś elekcja mogłaby doprowadzić do przekupstwa przy elekcji. Wszak nie chcemy sprzedawać korony! A nie trudno mi wyobrazić sobie sytuację, w której imć pan X płaci panu Y 30 000 denarów za jego głos na elekcji...

Konstytucja przewiduje dowolną liczbę Podkanclerzych, ale prawdę mówiąc nie wydaje mi się, by w ogóle jacyś mieli być powołani. Dotąd Marszałek i Mecenas byli osobno, teraz ich zadania wykonywać będzie jeden Kanclerz Wielki Litewski. Zakładam, że jeśli on nie będzie sobie radził z pracą, powoła Podkanclerzego. Wątpię, by powołano ich więcej, stąd nie chciałem przewidywać stu różnych opcji.

Czym miałby zajmować się Marszałek Wielki Koronny?

Co do Hetmanów. Hetman Wielki ma być naczelnym dowódcą, nad którym stoi tylko król. Jeśli ustawa sprecyzuje, że istnieje jeszcze funkcja Hetmana Polnego i że powołuje go król, nie będzie stać to w sprzeczności z Konstytucją. Tak samo co do stopnia regimentarza. Takie kwestie niech rozwiązuje specjalna ustawa o wojsku, która, jak wiem, istnieje ;) Więc generalnie - zgadzam się z Mości Panem, ale te kwestie nie muszą być załatwiane poprzez Konstytucję.
Obrazek

/-/ Marek Paweł Wiktorowicz
Książę Urbino



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 2754
Dołączył(a): 31 sie 2011, 10:44
Medale: 13
Order Orła Białego (1) Order Świętego Stanisława (1) Order Virtuti Militari II (1)
Królewski Order Złotej Ostrogi (1) Order Zasługi RON I (1) Order Świętego Jerzego I (1)
Order Świętego Jerzego II (1) Order Księcia Włodzimierza II (1) Krzyż Monarchii I (1)
Medal Bene Merentibus (4) (1) Medal 100 lat niepodległości (1) Gwiazda Inflant (1)
Gwiazda Mołdawii (1)

Re: Reformy w Rzeczypospolitej

Postprzez August Medycejski » 17 gru 2011, 22:47

Wasza Cesarska Mość!
Waszmościowie Senatorowie!

Projekt konstytucji miałem przyjemność już przeczytać, akceptuję go i zgadzam się z nim. Musimy tutaj wyodrębnić zalety i walory monarchii parlamentarnej nad absolutną. Taki rodzaj monarchii nie odcina od władzy i decydowania zwykłych obywateli. Każdy nowy obywatel przybywający w nasze progi widzi kraj, gdzie o wszystkim decyduje monarcha. Nie podoba mu się to, ponieważ nie czuje, że jest współodpowiedzialny za to dzieło, a Rzeczpospolita to dzieło nas wszystkich. Dzieło, które budowali nasi przodkowie i budujemy my teraz.

A dlaczego wiek XVII? Spójrzmy własnie na te mikronacje, które posiadają swój orygianlny klimat. Prosperują- jak Austro- Węgry, Rotria, Samunda, czy też Wandystan i Al Rajn. Rzeczpospolita przeskakując w XXI wiek stała się szara i nudna jak wiele innych mikronacji. Nalezy się tutaj szacunek dla Was Waszmościowie i dla Waszej Cesarskiej Mości, ponieważ chcieliście ratować to dzieło. Chwała Wam, ale nie tędy droga, ja tak uważam. Musimy stać się czymś oryginalnym, poukładać i usprawnić system władzy. Porządku wymaga również forum- należy usunąć działy nieaktywne oraz nieaktywne instytucje; strona również, ale tym zajać się musimy w dalszej kolejności.

Aleksander Trzaska-Chojnacki napisał(a):Wasza Królewska Mość
Panowie Senatorowe
Propowałbym zastąpiś namiestnikók lub lenników funkcjami wojewodów - historycznych jest sporo
Zastanowiłbym się nad elekcyjnością króla, a nie dziedziczeniem. Król jest dożywotnio, ale po jego odejściu powinien być nowy wybrany.
Uważam, że powinno być po jednym podkanclerzu, najwyżej powołajmy jeszcze podskarbich
Uważam że funkcja Marszałka Wielkiego Koronnego też powinna być zachowana
i ostanie jeżeli nie ma być podziałów na hetmanów koronnych i litewskich, to niech będzie Hetman Wielki i Polny
a zamiast nazw generał może nie warto wprowadzić funkcji regimentarz
pozdrawiam


A odnosząc się do słów Wasześci. Wojwodowie, nie, mnożylibyśmy urzędy- książt lenników lub namiestników bym pozostawił. Byłaby to forma docenienie przez monarchę, który mógłby puścić w lenno jedną ze swoich ziem wybitnemu obywatelowi.
Elekcyjna monarchia się nie sprawdziła, po co król miałby dbać o kraj, skoro i tak jego syn nie zostałby następcą?
I znowu mnożenie urzedów i biurokracji. Założenie jest takie: Kanclerz Wielki Koronny odpowiada za politykę zagraniczną; Kanclerz Wielki Litewski za wewnętrzną. W razie potrzeby mogą powoływać sobie podkanclerzych, po co nam więcej urzedów? Co do urzedów wojskowych, to pozostawiam wojskowym ;)
Obrazek

(—) August Medycejski
książę na Uniejowie i Janowcu, wojewoda sieradzki,
książę Bari i Salty, profesor historii na Uniwersytecie Krakowskim



Avatar użytkownika
Wojewoda
Wojewoda
 
Posty: 1991
Dołączył(a): 03 gru 2010, 17:12
Medale: 7
Order Orła Białego (1) Order Zasługi RON II (1) Order Świętego Jerzego II (1)
Order Księcia Włodzimierza II (1) Medal Bene Merentibus (1) (1) Medal za Długoletnią Służbę I (1)
Medal 100 lat niepodległości (1)
Godności Kancelaryjne: .
Wykształcenie: Profesor historii

Re: Reformy w Rzeczypospolitej

Postprzez Pius IV » 17 gru 2011, 23:02

Widzę, że debata już się rozpoczęła, jednakże gwoli ścisłości - OTWIERAM DEBATĘ NAD POWYŻSZYM

Zapraszam Panów Senatorów do debaty ;).
/-/ Pius IV



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 1678
Dołączył(a): 06 gru 2010, 15:55
Lokalizacja: Apostolskie Miasto Rotria
Medale: 12
Order Orła Białego (1) Order Świętego Stanisława (1) Order Virtuti Militari I (1)
Order Virtuti Militari II (1) Order Zasługi RON V (1) Order Świętego Jerzego II (1)
Order Przyjaźni i Współpracy I (1) Krzyż Monarchii I (1) Medal Wojska (1)
Medal Bene Merentibus (2) (1) Medal za Długoletnią Służbę II (1) Medal z Długoletnią Służbę III (1)
Wykształcenie: Profesor doktor hab.

Re: Reformy w Rzeczypospolitej

Postprzez Aleksander Trzaska-Chojnacki » 17 gru 2011, 23:21

Wasza Królewska Mość
Panowie Senatorowie
1. Marszałek Wielki Koronny zajmowałby się
a. załatwianiem spraw majątkowych i prowadzeniem księgi
b. zajmowaniem się sprawami firm
c. wypłacaniem pieniedzy
i nie wiem kto ma się zajmowac nowo przybyłymi ?

2. Wojewodowie- kiedyś na wojewodę wyznaczał Król i wojejwoda miał dużo swobody. Może robić to co namiestnik ale chodzi o nazwę, na Litwie nie ma problemu z nazwą - wojewofa wileński, w Rusi wojewoda ruski, w koronie to do ustalenia wojewoda poznański ?, może małopolski ostatecznie mazowiecki. Jeśli JK Mość chciałaby wydzielić Prusy lub inne ziemie to byliby wojeowodowie od nazwy ziemi.

3. Co z Kasztelanami, starostami. Wydaje mi się, że nowoprzybyły mógby najpier pełnić mała funkcję ale od razu żeby ją dostał i poczuł się że jest potrzebny

4. Nadal proponuję 2 hetmanów
Mogą być wyznaczone funkcję, a moga być vacaty

pozdrawiam
Andrew von Habsburg, Herzog von Hohenberg

Ordynat Prusko-Pomorski

Obrazek



Avatar użytkownika
Stolnik
Stolnik
 
Posty: 3471
Dołączył(a): 12 gru 2010, 12:20
Medale: 20
Order Virtuti Militari II (1) Order Virtuti Militari III (1) Order Zasługi RON II (1)
Order Zasługi RON III (1) Order Zasługi RON IV (1) Order Zasługi RON V (1)
Order Świętego Jerzego II (1) Krzyż Monarchii I (1) Krzyż Monarchii II (1)
Krzyż Zasługi dla Kultury III (1) Medal Bene Merentibus (4) (1) Medal Bene Merentibus (3) (1)
Medal Bene Merentibus (2) (1) Medal Bene Merentibus (1) (1) Medal za Długoletnią Służbę I (1)
Medal za Długoletnią Służbę II (1) Medal z Długoletnią Służbę III (1) Medal 100 lat niepodległości (1)
Gwiazda Inflant (1) Gwiazda Mołdawii (1)
Stopień: Hetman Polny Litewski

Re: Reformy w Rzeczypospolitej

Postprzez Marek Wiktorowicz » 18 gru 2011, 00:49

1. To należeć będzie do Kanclerza Wielkiego Litewskiego. Błagam, mając 5 obywateli na krzyż nie mnóżmy urzędów, których nikim nie obsadzimy! Po co nam cztery stanowiska: Mecenasa, żeby "dbał o rozwój kultury", Marszałka, żeby "dbał o rozwój gospodarki", jeszcze jakiegoś speca "od zajmowania się nowoprzybyłymi" plus ministra Skarbu "od zarządzania Skarbem Państwa"? Ja bym tu zapytał: co KONKRETNEGO mają robić? Mecenas - nic, bo raz od wielkiego dzwonu przygotuje konkurs na opowiadanie, oceni je w wolną niedzielę i tyle. Marszałek - zarządzanie Księgą Ziemian. Spec od nowoprzybyłych - nic, bo raz machnie poradnik i gotowe. Minister Skarbu - nic, bo raz na miesiąc musi zrobić cztery przelewy. To bez sensu. Będzie: Kanclerz Wielki Litewski, którzy zajmować się będzie tym wszystkim. A jeśli trafimy na bardzo aktywnego obywatela, który będzie przykładowo ci chwila organizować wystawy w Muzeum czy koncerty w Filharmonii - proszę bardzo! W tak wyjątkowej sytuacji możemy powołać Podkanclerzego od spraw kultury.

2. Mimo wszystko obstaję przy namiestnikach. Federacyjna Rzeczpospolita składałaby się z trzech głównych części składowych ze swymi namiestnikami. Województwo kijowskie było tylko jednym z kilku ruskich województw.

3. Patrz punkt 1. Mamy kasztelana, starostę i namiestnika. Co KONKRETNEGO robią? Nic. Opierniczają się, za przeproszeniem i zgarniają pensje. Niechże jest jeden tylko Namiestnik, ale z prawdziwego zdarzenia, co to katedry pobuduje, paradę zorganizuje i Festiwal Kultury Ruskiej w Kijowie! :D

4. Już mówiłem, zgadzam się, ale na to miejsce w ustawie, nie w Konstytucji jak dla mnie ;) To są szczegóły organizacji wojsk.
Obrazek

/-/ Marek Paweł Wiktorowicz
Książę Urbino



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 2754
Dołączył(a): 31 sie 2011, 10:44
Medale: 13
Order Orła Białego (1) Order Świętego Stanisława (1) Order Virtuti Militari II (1)
Królewski Order Złotej Ostrogi (1) Order Zasługi RON I (1) Order Świętego Jerzego I (1)
Order Świętego Jerzego II (1) Order Księcia Włodzimierza II (1) Krzyż Monarchii I (1)
Medal Bene Merentibus (4) (1) Medal 100 lat niepodległości (1) Gwiazda Inflant (1)
Gwiazda Mołdawii (1)

Re: Reformy w Rzeczypospolitej

Postprzez August Medycejski » 18 gru 2011, 08:24

Marcos de Zepp napisał(a):1. To należeć będzie do Kanclerza Wielkiego Litewskiego. Błagam, mając 5 obywateli na krzyż nie mnóżmy urzędów, których nikim nie obsadzimy! Po co nam cztery stanowiska: Mecenasa, żeby "dbał o rozwój kultury", Marszałka, żeby "dbał o rozwój gospodarki", jeszcze jakiegoś speca "od zajmowania się nowoprzybyłymi" plus ministra Skarbu "od zarządzania Skarbem Państwa"? Ja bym tu zapytał: co KONKRETNEGO mają robić? Mecenas - nic, bo raz od wielkiego dzwonu przygotuje konkurs na opowiadanie, oceni je w wolną niedzielę i tyle. Marszałek - zarządzanie Księgą Ziemian. Spec od nowoprzybyłych - nic, bo raz machnie poradnik i gotowe. Minister Skarbu - nic, bo raz na miesiąc musi zrobić cztery przelewy. To bez sensu. Będzie: Kanclerz Wielki Litewski, którzy zajmować się będzie tym wszystkim. A jeśli trafimy na bardzo aktywnego obywatela, który będzie przykładowo ci chwila organizować wystawy w Muzeum czy koncerty w Filharmonii - proszę bardzo! W tak wyjątkowej sytuacji możemy powołać Podkanclerzego od spraw kultury.

2. Mimo wszystko obstaję przy namiestnikach. Federacyjna Rzeczpospolita składałaby się z trzech głównych części składowych ze swymi namiestnikami. Województwo kijowskie było tylko jednym z kilku ruskich województw.

3. Patrz punkt 1. Mamy kasztelana, starostę i namiestnika. Co KONKRETNEGO robią? Nic. Opierniczają się, za przeproszeniem i zgarniają pensje. Niechże jest jeden tylko Namiestnik, ale z prawdziwego zdarzenia, co to katedry pobuduje, paradę zorganizuje i Festiwal Kultury Ruskiej w Kijowie! :D

4. Już mówiłem, zgadzam się, ale na to miejsce w ustawie, nie w Konstytucji jak dla mnie ;) To są szczegóły organizacji wojsk.


Ja jak nabardziej zgadzam się z przedpiszcą :) Wielkim problemem Rzeczpospolitej jest biurokracja, rozrost urzedników ponad miarę. Spójrzmy jak jest to zorganizowane w Sarmacji. Jest Centrala z księciem, Sejmem i Rządem. I są cztery prowincje: Gellonia i Starosarmacja, Teutonia, Baridas i Sclavinia (tak Marcosie, Sclavinia powróciła na łono sarmackie :) ) Na czele prowincji stoją namiestnicy lub prezydenci lub inne władze- to nie jest ważne, to tylko tytuły. Namiestnik w razie potrzeby może powołać urzedników. Podobnie powinnio być u nas. Urząd główny z kompetencją powołania podkomendnych.

A co do wojska- jak to zauważył imć de Zepp- konstytucja nie powinna normować takich spraw, należy to zgłosić nowemu Sejmowi, który przeprowadzi nowelizację ustawy o armii.
Obrazek

(—) August Medycejski
książę na Uniejowie i Janowcu, wojewoda sieradzki,
książę Bari i Salty, profesor historii na Uniwersytecie Krakowskim



Avatar użytkownika
Wojewoda
Wojewoda
 
Posty: 1991
Dołączył(a): 03 gru 2010, 17:12
Medale: 7
Order Orła Białego (1) Order Zasługi RON II (1) Order Świętego Jerzego II (1)
Order Księcia Włodzimierza II (1) Medal Bene Merentibus (1) (1) Medal za Długoletnią Służbę I (1)
Medal 100 lat niepodległości (1)
Godności Kancelaryjne: .
Wykształcenie: Profesor historii

Re: Reformy w Rzeczypospolitej

Postprzez Aleksander Trzaska-Chojnacki » 18 gru 2011, 11:15

Wasza Królewska Mość
Panowie Senatorowie
Wycofuje zwoje propozycje, oprócz wojska, którym ma zająć się oddzielna ustawa
I wsprawie nazewnictwa namiestnik czy wojeowoda (bo chodzi tylko o nazewnictwo - nie wnikam w zakres praw i obowiązków), ale to pewnie zostanie ustalone później

3. Członkami Senatu są wszyscy nobilitowani, tj. szlachta i arystokracja.

Jeszcze jedna kosmetyka związana z tym punktem. Czy nie powinie brzmiec
3. Członkami Senatu są wszyscy nobilitowani, tj. szlachta
Przecież artystokracja to też szlachta.

I pytanie, czy w kostytucji nie powinno być zawarty punkt, że RON nie uznaje z automatu szlachectwa i tytułów szlacheckich innych państw. Chodzi mi o to że szlachcic w innym państwie nie jest też szlachcicem w RON
pozdrawiam
Andrew von Habsburg, Herzog von Hohenberg

Ordynat Prusko-Pomorski

Obrazek



Avatar użytkownika
Stolnik
Stolnik
 
Posty: 3471
Dołączył(a): 12 gru 2010, 12:20
Medale: 20
Order Virtuti Militari II (1) Order Virtuti Militari III (1) Order Zasługi RON II (1)
Order Zasługi RON III (1) Order Zasługi RON IV (1) Order Zasługi RON V (1)
Order Świętego Jerzego II (1) Krzyż Monarchii I (1) Krzyż Monarchii II (1)
Krzyż Zasługi dla Kultury III (1) Medal Bene Merentibus (4) (1) Medal Bene Merentibus (3) (1)
Medal Bene Merentibus (2) (1) Medal Bene Merentibus (1) (1) Medal za Długoletnią Służbę I (1)
Medal za Długoletnią Służbę II (1) Medal z Długoletnią Służbę III (1) Medal 100 lat niepodległości (1)
Gwiazda Inflant (1) Gwiazda Mołdawii (1)
Stopień: Hetman Polny Litewski

Re: Reformy w Rzeczypospolitej

Postprzez Henryk Horoch » 18 gru 2011, 11:16

August Włodzimierz napisał(a):Wielkim problemem Rzeczpospolitej jest biurokracja, rozrost urzedników ponad miarę.

Być może jest to problem, ale nie największy. Urzędy w każdej chwili można zlikwidować tak jak je powołać. Największym problemem Rzeczpospolitej są ciągłe skoki czasowe. Ten obecny, jak dobrze liczę będzie czwartym i oby nasz kraj zdołał go przetrzymać, bo za każdym razem przynosił on zamiast zysków straty w ludziach. Prosiłem o głębokie zastanowienie się i przemyślenie ponownego przejścia w czasy współczesne ...
... kończyć nie muszę jaki jest tego wynik. Jedno jest faktem, znaleźliśmy się w czasach upadku Rzeczpospolitej i to na pewno przypomina okres dziejów tej realnej XVIII Rzeczpospolitej. Pytanie dlaczego ?
Odpowiedz jest prosta, bo w dziejach kraju pojawiali się ludzie którzy nie dla jego dobra działali a dla siebie. Nie monarcha był suwerenem tego kraju tylko jego lud. A każdy chciał co inne, kompromisy i tak nie prowadziły do zgody, bo zawsze znalazł się ktoś kto chciał na swoim postawić. Niezadowoleni budowała konfederacje, opozycję albo wszczynali bunty. Królowie po kolei odchodzili, bo zamiast wsparcia mieli adwersarzy w prowadzonej przez siebie polityce.
Nowa Konstytucja odbiera większość uprawnień królowi, przekazując je Sejmowi. W nim zasiadać mają wszyscy obywatele, prawdziwa Rzeczpospolita. Pytanie tylko, czy praca takiego Sejmu będzie na tyle efektywna, by było możliwe podejmowanie jakichkolwiek decyzji. Doświadczenia wykazały, że zebranie kworum będzie trudne jeśli wogóle wykonalne. Obym się mylił, a reformy które chcecie Mości Panowie przeprowadzić przyniosły oczekiwane przez was skutki.
(-) gen. płk. Henryk książę Horoch



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 2325
Dołączył(a): 02 gru 2010, 17:03
Medale: 11
Order Orła Białego (1) Order Virtuti Militari II (1) Order Virtuti Militari III (1)
Order Zasługi RON IV (1) Order Zasługi RON V (1) Krzyż Monarchii I (1)
Krzyż Monarchii II (1) Medal Wojska (1) Medal za Długoletnią Służbę I (1)
Medal za Długoletnią Służbę II (1) Medal z Długoletnią Służbę III (1)

Następna strona

kuchnie na wymiar kalwaria zebrzydowska

Powrót do Archiwum Sejmu Walnego

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

cron