Debata

Re: Debata

Postprzez Pius IV » 23 maja 2011, 15:57

Wasza Królewska Mość,
Panowie Posłowie!

Oto przedstawiam projekt zmian w Konstytucji Rzeczpospolitej :) :

KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW
z dnia X maja Anno Domini 2011.

My, Naród Rzeczypospolitej, widząc potrzebę ujednolicenia naszego prawa oraz zapewnienie bytu naszej Ojczyzny, postanawiamy spisać tę Konstytucję. Ustanawiamy również w tej Preambule, że Ojczyzna nasza jest dobrem wszystkich Jej obywateli i wszyscy Jej obywatele mają prawo do budowania i nieskrępowanego działania w Rzeczypospolitej.[/center]


Rozdział I
RZECZPOSPOLITA OBOJGA NARODÓW

Art. 1.
1. Ustanawia się nazwę naszego kraju: Rzeczypospolita Obojga Narodów (dalej: Rzeczypospolita).
2. Rzeczpospolita jest wolnym i suwerennym państwem prawa, którego celem jest ochrona wszystkich jego obywateli i ich wolności, a także obrona nienaruszalności jego granic.
3. Zwierzchnia władza w Rzeczpospolitej należy do Króla i Narodu.
4. Stolicą Rzeczypospolitej jest Królewskie Miasto Warszawa.
5. Symbole narodowe Rzeczypospolitej zostają przedstawione w Załączniku nr 1.
6. Walutą Rzeczypospolitej jest Denar Polski równy stu Grzywnom (1 DPL= 100 gr).
7. Hymnem Rzeczypospolitej jest "Rota" Marii Konopnickiej.
8. Językiem urzędowym Rzeczpospolitej jest język polski, chociaż dopuszcza się stosowanie w urzędach w poszczególnych krajach także języka litewskiego, rosyjskiego lub niemieckiego.

Art. 2.
1. Rzeczpospolita jest państwem federacyjnym.
2. Ustanawia się podział administracyjny na poszczególne kraje:
- Korona Królestwa Polskiego ze stolicą w Warszawie;
- Wielkie Księstwo Litewskie ze stolicą w Wilnie;
- Księstwo Rusi ze stolicą w Kijowie;
- Księstwo Prus ze stolicą w Królewcu;
- Księstwo Inflant ze stolicą w Rydze.
3. Władzę w poszczególnych krajach, za wyjątkiem Korony Królestwa Polskiego, w imieniu monarchy sprawuje namiestnik, powoływany przez króla w dekrecie na okres 1 roku z możliwością przedłużenia kadencji.
4. Kompetencje namiestników określają Statuty krajów, którymi zarządzają.
5. Władzę w Koronie Królestwa Polskiego sprawuje sam monarcha.
6. Korona Królestwa Polskiego jest domeną królewską.
7. Król ma prawo powołać kasztelana dla Królewskiego Miasta Warszawy i określić jego kompetencje w drodze swego dekretu.

Art. 3.
1. Ustrój Rzeczpospolitej opiera się na rządach monarchii absolutnej, w której najwyższe godności sprawuje Król i Kanclerz Wielki.

Rozdział II
PRAWA I OBOWIĄZKI OBYWATELI

Art. 4.
1. Rzeczpospolita zapewnia swoim obywatelom niezbywalne prawa:
- prawo do życia;
- prawo do wolności myśli, sumienia i wyznania;
- prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy przez niezawisły sąd;
- prawo do fachowej obrony w postępowaniu przed organami aparatu państwowego;
- prawo każdego człowieka do uznawania wszędzie jego podmiotowości prawnej.
2. Rzeczpospolita wprowadza następujące zakazy:
- zakaz stosowania tortur, nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub karania;
- zakaz trzymania człowieka w niewolnictwie lub poddaństwie;
- zakaz skazywania człowieka za czyn, który nie stanowił przestępstwa w chwili jego popełnienia;
- zakaz pozbawiania wolności jedynie z powodu niemożności wywiązania się ze zobowiązań umownych.

3. Rzeczpospolita gwarantuje swoim obywatelom następujące prawa osobiste:
- do dobrego życia;
- do rzetelnego sądu;
- do decydowania o swoim życiu;
- szczęścia;
- prawo jednego człowieka kończy się tam gdzie zaczyna się prawo innego człowieka.
4. Rzeczpospolita zapewnia swoim obywatelom następujące prawa i wolności polityczne:
- prawo do obywatelstwa;
- możliwość uczestniczenia w życiu publicznym;
- czynne prawo wyborcze - możliwość uczestnictwa w wyborach;
- bierne prawo wyborcze - możliwość kandydowania w wyborach;
- wolność zrzeszania się;
- prawo do uczestniczenia i organizowania pokojowych manifestacji;
- prawo do składania wniosków, petycji, skarg;
- dostęp do informacji o działaniach władz i osób publicznych;
- równy dostęp do służby publicznej.
5. Rzeczpospolita zapewnia swoim obywatelom następujące prawa socjalne:
- ochrony zdrowia;
- nauki;
- odpowiedniego i zadowalającego wynagrodzenia, zapewniającego jednostce i jej rodzinie egzystencję odpowiadającą godności ludzkiej;
- pomocy socjalnej;
- rozrywki.
6. Rzeczpospolita zapewnia swoim obywatelom następujące prawa ekonomiczne:
- prawo do pracy;
- prawo do własności;
- prawo dziedziczenia.
7. Rzeczpospolita zapewnia swoim obywatelom następujące prawa kulturalne:
- prawo do wolności twórczości artystycznej;
- prawo do badań naukowych oraz ogłaszania ich wyników;
- prawo do wolności korzystania z dóbr kultury i ich wytwarzania.

Art. 5.
1. Obowiązkiem obywatela jest wierność Królowi i Rzeczypospolitej oraz troska o dobro wspólne.
2. Każdy ma obowiązek przestrzegania prawa Rzeczypospolitej.
3. Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków.
4. Obowiązkiem każdego obywatela jest obrona Ojczyzny przed zagrożeniami zewnętrznymi.
5. Wszyscy obywatele są wolni i równi wobec prawa (z wyjątkiem Króla) i nie mogą być dyskryminowani ze względu na rasę, płeć, język, religię, orientację seksualną, pochodzenie społeczne lub przekonania, o ile nie zakładają one krzywdzenia w jakikolwiek sposób innych obywateli.
6. Obywatelstwo można otrzymać po złożeniu odpowiedniego wniosku na mocy Dekretu Monarchy.


Rozdział III
PRAWO RZECZPOSPOLITEJ

Art. 6.
1. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa w hierarchii od najwyższego do najniższego są: konstytucja, dekrety królewskie z mocą ustawy, dekrety królewskie, Dekrety Kanclerza Wielkiego, rozporządzenia członków rady stanu, ustawy Senatu Królewskiego (z możliwością ich anulowania przez Króla) i zarządzenia.
2. Dekrety królewskie z mocą ustawy zajmują w hierarchii prawa najwyższe miejsce.
3. Źródłami prawa obowiązującego w poszczególnych krajach federacji są w hierarchii ważności: prawo powszechnie obowiązujące, statut prowincji, uchwały odpowiedniego organu ustawodawczego prowincji, dekrety namiestników, rozporządzenia namiestników i kasztelana warszawskiego.
4. Żaden akt prawa hierarchicznie niższy nie może stać w sprzeczności z aktem hierarchicznie wyższym.





Rozdział IV
WŁADZA USTAWODAWCZA

Art. 7.
1. Władzę ustawodawczą pełni Król Rzeczpospolitej, Kanclerz Wielki i Senat Królewski.
2. W Senacie zasiadają:
- król Polski,
- namiestnik Wielkiego Księstwa Litewskiego,
- namiestnik Księstwa Rusi,
- namiestnik Księstwa Prus,
- namiestnik Ksiestwa Inflant,
- każdy obywatel powołany Dekretem Królewskim lub – za zgodą króla – Dekretem Kanclerskim.
3. Obradami Senatu kieruje Król Polski lub Kanclerz Wielki.
4. Kadencję Senatu wyznacza Król. Może ona być dożywotnia, jeżeli ku temu okaże się wola Króla.
5. W wypadku śmierci lub skazania prawomocnym wyrokiem sądu jednego z przedstawicieli, Król ma prawo powołać zgodnie ze swoją wolą następcę.


Rozdział V
KRÓL

Art. 8.
1. Król Polski jest monarchą absolutnym działającym we współpracy z powoływanym przez siebie Kanclerzem Wielkim.
2. Król Polski jest najwyższym przedstawicielem Rzeczypospolitej i gwarantem ciągłości władzy państwowej.
3. Król Polski czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji, stoi na straży suwerenności i bezpieczeństwa państwa oraz nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium.
4. Król Polski wykonuje swoje zadania mając na względzie dobro Ojczyzny i Narodu.
5. Król jest nietykalny. Może zostać odwołany z urzędu tylko, jeśli taką wolę wyrazi Naród i w rozpisanym przez Kanclerza Wielkiego referendum zażąda detronizacji.

Art. 9.
1. Król ma prawo publicznie używać tytułu: Jego Królewski Majestat lub Jego Królewska Mość (imię władcy), z Bożej łaski i woli Narodu Król Polski, Wielki Książę Litewski, Książę Ruski, Pruski, Mazowiecki, Żmudzki, Kijowski, Wołyński, Podolski, Podlaski, Inflancki, Smoleński, Siewierski, Czernihowski etc. etc. etc.
2. Urząd Króla jest dożywotni i dziedziczny.
3. Po śmierci lub abdykacji Króla tron i koronę Rzeczypospolitej dziedziczy najstarszy jego syn, a w przypadku jego braku najstarszy żyjący przedstawiciel rodu królewskiego w linii męskiej. W sytuacji braku przedstawiciela rodu królewskiego w linii męskiej prawo dziedziczenia przechodzi na córki króla, a w dalszej kolejności na najstarszą żyjącą przedstawicielkę dynastii panującej.
3. W przypadku śmierci lub abdykacji ostatniego żyjącego przedstawiciela dynastii panującej, lub całkowitego zrzeczenia się przez Dom Panujący prawa do korony i tronu Rzeczypospolitej, zwołuje się Sejm Elekcyjny, na którym szlachta i arystokracja Rzeczypospolitej wybiera nowego władcę spośród siebie. Obradom Sejmu Elekcyjnego przewodniczy jako Interrex Kanclerz Wielki, a w razie jego braku lub niemożności spełnienia przez niego tej funkcji – namiestnik Wielkiego Księstwa Litewskiego.
4. Interrex przejmuje wszystkie uprawnienia i kompetencje Króla i sprawuje swój urząd do momentu wyboru nowego Króla.
5. Kanclerz ma prawo prowadzenia polityki wewnętrznej, zagranicznej i bezpieczeństwa w porozumieniu z Królem.
Art. 10.
1. Kompetencje i prawa króla Rzeczypospolitej:
- reprezentuje Rzeczpospolitą Obojga Narodów;
- sprawuje władzę ustawodawczą i wykonawczą w kraju,
- prowadzi wraz z Kanclerzem politykę zagraniczną;
- ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe, informując wcześniej Kanclerza Wielkiego.
- mianuje w swym dekrecie Kanclerza Wielkiego,
- jest Najwyższym Zwierzchnikiem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej, powołuje Hetmanów Wielkich Rzeczpospolitej w swym dekrecie;
- wydaje dekrety i dekrety z mocą ustawy;
- stosuje prawo łaski oraz ogłasza abolicję i amnestię;
- ustanawia ordery i odznaczenia oraz nadaje je wedle swej woli;
- nadaje i odbiera lub obniża wedle swego uznania tytułu szlacheckie i arystokratyczne;
- przez Proklamację Królewską ma prawo usynowić danego obywatela Rzeczpospolitej;
- nadaje w swym dekrecie obywatelstwo Rzeczpospolitej;
- posiada inicjatywę ustawodawczą;
- może na czas swej nieobecności lub choroby powołać Regenta, który przejmuje wszystkie jego kompetencje do czasu jego powrotu;
- posiada wszelkie inne uprawnienia, wynikające z treści tej Konstytucji.

Rozdział VI
RADA STANU

Art. 11.
1. Rada Stanu, zwana jest w niniejszej Konstytucji Radą, jest organem doradczym Króla, którym kieruje Kanclerz Wielki.
2. Do Rady Stanu należą dyskusje na temat polityki państwa nie zastrzeżone dla innych organów państwowych i samorządu terytorialnego.
3. Radę Stanu powołuje i odwołuje Kanclerz Wielki.
4. Rada składa się z:
- Kanclerza Wielkiego,
- Podkanclerzego,
- Marszałka Wielkiego,
- Mecenasa Wielkiego.

Art. 12.
1. Na czele Rady Stanu stoi Kanclerz Wielki.
2. Kanclerz Wielki powoływany jest na mocy Dekretu Królewskiego.
3. Kanclerzem zostaje obywatel, którego typował Jego Królewska Mość.
4. Nowy Kanclerz może przedstawić Senatowi Królewskiemu plan swej pracy, zwany Expose.





Art. 13.
1. Kanclerz Wielki przewodzi Radzie Stanu.
2. W ciągu swej kadencji ma prawo do odwoływania członków Rady z urzędu w rozporządzeniu, jeśli stwierdzi, że członek Rady źle wykonuje swe obowiązki.
3. W swym rozporządzeniu wydaje decyzję o legalizacji, bądź nie partii politycznej, związku wyznaniowego i każdej innej organizacji lub placówki edukacyjnej.
4. Pod pieczą Kanclerza Wielkiego spoczywa Dziennik Praw, który jest uzupełniany przez niego lub osobę/osoby wyznaczoną/-e przez niego w jego rozporządzeniu.
5. Kanclerz Wielki wraz z Królem prowadzi politykę zagraniczną, wewnętrzną i bezpieczeństwa.
6. Kanclerzowi Wielkiemu przysługują ponadto wszelkie prawa i kompetencje wynikające z treści Dekretów Królewskich i Ustaw.

Art. 14.
1. W przypadku, gdy Rada Stanu pod kierownictwem Kanclerza Wielkiego nie pełni należycie swej funkcji, każdy senator Senatu Królewskiego ma prawo prosić Kanclerza Wielkiego o zdanie sprawozdania z działalności Rady.
2. Kanclerz Wielki ma siedem dni na przedstawienie Senatowi sprawozdania z działalności Rady.
3. Senatorowie mają możliwość zażądania sprawozdania z działalności każdego z członków Rady Stanu, który nie jest Kanclerzem.

Art. 15.
Do praw i kompetencji Podkanclerzego należy:
- doradztwo w sprawach zagranicznych;
- opiekowanie się wszelkimi placówkami dyplomatycznymi państw obcych na terenie Rzeczypospolitej;
- powoływanie i odwoływanie przedstawicieli Rzeczypospolitej w państwach obcych lub przy organizacjach międzynarodowych, uzyskawszy zgodę Kanclerza;
- wydawanie rozporządzeń, które wymagają kontrasygnaty Kanclerza Wielkiego;
- wszelkie inne uprawnienia i obowiązki wynikające z treści Dekretów Królewskich lub Dekretów Kanclerskich.



Art. 16.
Do praw i kompetencji Marszałka Wielkiego, zwanego dalej Marszałkiem, należy:
- doradztwo w sprawach infrastruktury i gospodarki kraju oraz gospodarki pieniężnej;
- zarządzanie Urzędem Marszałkowskim, Bankiem Narodowym, Policją Państwową, oraz wszelkimi innymi instytucjami i urzędami, które w chwili utworzenia zostaną określone jako instytucje lub urzędy gospodarczo-społeczne, lub powoływanie dla nich dyrektorów;
- wydawanie rozporządzeń, które wymagają kontrasygnaty Kanclerza Wielkiego;
- wszelkie inne uprawnienia i obowiązki wynikające z treści Dekretów Królewskich lub Dekretów Kanclerskich.

Art. 17.
Do praw i kompetencji Mecenasa Wielkiego, zwanego dalej Mecenasem, należy:
- doradztwo w sprawach kultury, nauki i oświaty,
- opieka i nadzorowanie pracy wszelkich placówek edukacyjnych, takich jak Uniwersytet Jagielloński i Szkoły Elementarne, oraz wszelkich innych placówek, które w chwili powołania zostaną określone jako edukacyjne;
- opieka i nadzorowanie pracy wszelkich placówek kulturalnych, takich jak Muzeum Wojskowości i Muzeum Narodowe, oraz wszelkich innych placówek, które w chwili powołania zostaną określone jako kulturalne;
- powoływanie dyrektorów Szkół Elementarnych, rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego, dyrektorów Muzeów oraz wszelkich innych placówek kulturalnych;
- wszelkie inne uprawnienia i obowiązki wynikające z treści Dekretów Królewskich lub Dekretów Kanclerskich.









Rozdział VII
WŁADZA SĄDOWNICZA

Art. 18.
1. Władzę sądowniczą w Rzeczypospolitej Obojga Narodów pełni Arbitraż Królewski.
2. W skład Arbitrażu Królewskiego wchodzi Wielki Arbiter Królewski oraz Arbitrów. Stanowisko Prefekta Arbitrażu Królewskiego przeznaczone jest dla Króla.
3. Wielkiego Arbitra Królewskiego oraz Arbitrów powołuje w swym dekrecie Król, ale tylko spośród osób, które zdały egzamin ze znajomości prawa na minimum 70%.
4. Egzamin przeprowadza Monarcha lub Kanclerz Wielki.
5. Kadencję wszystkich Arbitrów Arbitrażu Królewskiego wyznacza Król.
6. Arbitraż Królewski jest niezawisły i nie podlega żadnej innej władzy.

Art. 19.
1. Arbitraż Królewski jest jednoinstancyjny.
2. Arbitraż Królewski spełnia również funkcje Trybunału Konstytucyjnego i Prokuratury.
3. Arbitraż Królewski rozstrzyga spory między obywatelami w oparciu o obowiązujące prawo.
4. Arbitraż Królewski czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji oraz praw przez urzędników państwowych i osoby prywatne.

Rozdział VIII
ZAKOŃCZENIE

Art. 20.
1. Zmiany w Konstytucji może wprowadzić tylko Senat Królewski.

Art. 21.
1. Konstytucja wchodzi w życie z chwilą podpisania jej przez Króla.
2. Tracą moc prawną wszystkie akty prawne niezgodne z Konstytucją Rzeczypospolitej Obojga Narodów, oraz poprzednia wersja Konstytucji.
/-/ Pius IV



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 1678
Dołączył(a): 06 gru 2010, 15:55
Lokalizacja: Apostolskie Miasto Rotria
Medale: 12
Order Orła Białego (1) Order Świętego Stanisława (1) Order Virtuti Militari I (1)
Order Virtuti Militari II (1) Order Zasługi RON V (1) Order Świętego Jerzego II (1)
Order Przyjaźni i Współpracy I (1) Krzyż Monarchii I (1) Medal Wojska (1)
Medal Bene Merentibus (2) (1) Medal za Długoletnią Służbę II (1) Medal z Długoletnią Służbę III (1)
Wykształcenie: Profesor doktor hab.

Re: Debata

Postprzez Aleksander Trzaska-Chojnacki » 23 maja 2011, 17:33

Szanowni Waszmościowie
Przepraszam, że dłuższy czas mnie nie było.
Prosze zwrócić uwagę, że prawie wszystkie państwa dotkneła stagnacja. W okresie czerwca będzie jeszcze większa. Jest to związane z realem. Częśc osób wyciaga stopnie w szkole, a część przygotowuje się do sesji. Poza tym w każdym państwie trzeba trochę działać, a większej części ludzi sie nie hce.
Któryś z poprzedników napisał że w innych państwach jest sporo ludzi, ale ile jest aktywnych. Jeśli prawo RON nie rządałoby skreśleń nieaktywnych, to mielibyśmy więcej osób. Nad tym proponowałbym się zastanowić, może zamist skreślać przenosić ich do nieaktywnych. Wtdy gby ktoś chciał wrócić miałbt furtkę otwartą.
pozdrawiam
Andrew von Habsburg, Herzog von Hohenberg

Ordynat Prusko-Pomorski

Obrazek



Avatar użytkownika
Stolnik
Stolnik
 
Posty: 3471
Dołączył(a): 12 gru 2010, 12:20
Medale: 20
Order Virtuti Militari II (1) Order Virtuti Militari III (1) Order Zasługi RON II (1)
Order Zasługi RON III (1) Order Zasługi RON IV (1) Order Zasługi RON V (1)
Order Świętego Jerzego II (1) Krzyż Monarchii I (1) Krzyż Monarchii II (1)
Krzyż Zasługi dla Kultury III (1) Medal Bene Merentibus (4) (1) Medal Bene Merentibus (3) (1)
Medal Bene Merentibus (2) (1) Medal Bene Merentibus (1) (1) Medal za Długoletnią Służbę I (1)
Medal za Długoletnią Służbę II (1) Medal z Długoletnią Służbę III (1) Medal 100 lat niepodległości (1)
Gwiazda Inflant (1) Gwiazda Mołdawii (1)
Stopień: Hetman Polny Litewski

Re: Debata

Postprzez Henryk Horoch » 23 maja 2011, 18:18

Proszę o zmianę zapisu Art. 8 p.5
Król jest nietykalny i nie może być zdetronizowany, chyba że sam podpisze akt abdykacji.

Obecny zapis, "Król jest nietykalny. Może zostać odwołany z urzędu tylko, jeśli taką wolę wyrazi Naród i w rozpisanym przez Kanclerza Wielkiego referendum zażąda detronizacji", stoi w sprzeczności z Art. 8, p.1 i Art. 9, p.2.
Jeśli król ma być faktycznie władca absolutnym, to konstytucja nie powinna dawać możliwości jego detronizacji.
(-) gen. płk. Henryk książę Horoch



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 2325
Dołączył(a): 02 gru 2010, 17:03
Medale: 11
Order Orła Białego (1) Order Virtuti Militari II (1) Order Virtuti Militari III (1)
Order Zasługi RON IV (1) Order Zasługi RON V (1) Krzyż Monarchii I (1)
Krzyż Monarchii II (1) Medal Wojska (1) Medal za Długoletnią Służbę I (1)
Medal za Długoletnią Służbę II (1) Medal z Długoletnią Służbę III (1)

Re: Debata

Postprzez Pius IV » 23 maja 2011, 20:41

Przedyskutowaliśmy tę sprawę z Jego Królewską Mością.
Jego Miłość wyraził zgodę na taki zapis.. Nie chodzi tutaj o konkretny przykład Jego Królewskiej Mości, lecz przypuśćmy, że któryś z następców nie zda roli polityka i jego rządy zagrożą Rzeczpospolitej - wtedy Naród powinien zainterweniować.
/-/ Pius IV



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 1678
Dołączył(a): 06 gru 2010, 15:55
Lokalizacja: Apostolskie Miasto Rotria
Medale: 12
Order Orła Białego (1) Order Świętego Stanisława (1) Order Virtuti Militari I (1)
Order Virtuti Militari II (1) Order Zasługi RON V (1) Order Świętego Jerzego II (1)
Order Przyjaźni i Współpracy I (1) Krzyż Monarchii I (1) Medal Wojska (1)
Medal Bene Merentibus (2) (1) Medal za Długoletnią Służbę II (1) Medal z Długoletnią Służbę III (1)
Wykształcenie: Profesor doktor hab.

Re: Debata

Postprzez Michał Radziwiłł » 23 maja 2011, 21:45

Jak mówi mój wuj, zgodziłem się na taki zapis. Nie chcę wprowadzać despotyzmu, a absolutyzm oświecony - władza należy do Narodu, który jednak zrzekł się jej na rzecz króla i Domu Panującego. Jednak jeśli któryś z moich następców w swym szaleństwie niszczyć pocznie Rzeczpospolitą, Naród musi mieć instrument do jego detronizacji.

Natomiast co do projektu... Mówić będę szczerze i otwarcie i upraszam Szlachetnych Panów, abyście nie brukali mego honoru oskarżeniami o to, iż chcę znacznie powiększyć swe uprawnienia i rządzić sam jeden. WY tego chcieliście - WY chcieliście monarchii absolutnej. Proszę, pamiętajcie o tym, czytając moje poniższe słowa.

Uważam, że nie ma co bawić się w półśrodki i rozwiązania częściowe. Albo wóz, albo przewóz - albo rybki, albo akwarium. Albo monarchia konstytucyjna, albo monarchia absolutna.

Właśnie, jedno albo drugie. Jeśli absolutna, to moim zdaniem:
1. Konstytucja nie może w swej preambule stanowić "My Naród" - tak zaczynała się pierwsza w świecie konstytucja, konstytucja Stanów Zjednoczonych, państwa demokratycznego. Druga na świecie, a pierwsza w monarchii, zaczynała się od słów: "STANISŁAW AUGUST, z bożej łaski i woli narodu król polski, WIELKI KSIĄŻE LITEWSKI, RUSKI, PRUSKI, MAZOWIECKI, ŻMUDZKI, KIJOWSKI, WOŁYŃSKI, PODOLSKI, PODLASKI, INFLANTSKI, SMOLEŃSKI, SIEWIERSKI I CZERNIECHOWSKI WRAZ Z STANAMI SKONFEDEROWANEMI W LICZBIE PODWÓJNEJ NARÓD POLSKI REPREZENTUJĄCEMI. Preambuła była jakoby słowami króla, który przemawiał w imieniu Narodu. Tak winno być w monarchii absolutnej.

2. Konstytucję ograniczyłbym do minimum. Ustanowiłaby ona nazwę, walutę, stolicę, symbole narodowe oraz uznała, że król posiada władzę całkowicie absolutną, a w rządach jego wspomagają go: Rada Stanu - przy władzy wykonawczej; Senat Królewski - przy władzy ustawodawczej; Arbitraż Królewski - przy władzy sądowniczej. Konstytucja ustanawiałaby także urząd Kanclerza Wielkiego, który przewodziłby Radzie Stanu i był prawą ręką króla. Uprawnienia jego konkretne może co prawda stanowić konstytucja, ale byłoby o wiele bardziej ,,absolutnie", gdyby je określił król.

3. Konstytucja nie powinna ustanawiać konkretnie składu Rady Stanu i Arbitrażu. Król mógłby dowolnie kreować nowych i znosić starych ministrów, tworząc i likwidując stanowiska w Radzie Stanu. Tylko Kanclerza Wielkiego nie mógł by ruszyć.

4. NIE MOŻE konstytucja określać praw króla, gdyż wtedy już całkiem zaprzeczamy sobie. Monarchia, w której uprawnienia króla ogranicza lub określa konstytucja, to monarchia konstytucyjna, nie absolutna. Władza monarchy jest nieograniczona w konstytucji i może w praktyce wszystko - możemy jedynie zabronić mu zmiany Konstytucji bez poparcia Senatu Królewskiego.

5. Dla bezpieczeństwa, zachowałbym klauzulę o detronizacji, ale tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy król łamie konstytucję, lub gdy, powiedzmy, 7/8 obywateli stwierdzi, iż działa na szkodę państwa i podpisze się pod wnioskiem do Senatu Królewskiego o zarządzenie referendum ws. detronizacji. W referendum 7/8 obywateli musi poprzeć detronizację. To uczyni króla niemal nietykalnym, a jednak da wolność i furtkę Narodowi.

6. Konstytucja 3 maja ostatecznie zunifikowała państwo. Nie wiem, czy warto zapisywać w konstytucji federację. Nie lepiej uczynić z Rzeczypospolitej państwo scentralizowane, zunifikowane, którego podział administracyjny tworzyłby właśnie 5 prowincji? Bo w zasadzie de facto, federacja to Stany Zjednoczone i każdy stan ma pewną autonomię. Natomiast nawet bez zmian ja dziś mogę bez problemu unieważnić każdy dekret namiestnika, a co za tym idzie - autonomia podmiotów federacji jest zwyczajnie sztuczna.

7. Proponuję rozważyć wyłączne prawo inicjatywy ustawodawczej króla.

Ja wiem, że moje propozycje są radykalne. Ale tak, jak mówiłem: zdecydujmy się na coś konkretnego. Jak monarchia absolutna, to ABSOLUTNA, a nie konstytucyjna. Szczerze? Na chwilę obecną mam takie uprawnienia, jakie nadaje mi ten nowy projekt. No bo unieważnić mogę każdą ustawę Sejmu swoim dekretem z mocą ustawy. Mogę bardzo wiele, mogąc zmieniać ustawy. Co mi daje więcej nowa Konstytucja? Sztucznie, za pomocą samych tylko sformułowań na papierze czyni ze mnie władcę absolutnego, podbijając mi ego :) Pociąga to za sobą jedną tylko konkretną zmianę: mogę sam powołać Kanclerza i odwołać go. Przydatne, ale to zaledwie mały kroczek w stronę monarchii absolutnej.

Mam nadzieję, że Panowie zrozumieją właściwy wydźwięk moich słów i nie oskarżą o despotyzm. Proszę pamiętać - nie ja proponowałem zmiany!



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 680
Dołączył(a): 09 lis 2010, 23:12
Medale: 5
Order Orła Białego (1) Order Virtuti Militari II (1) Order Zasługi RON IV (1)
Krzyż Monarchii I (1) Krzyż Zasługi dla Kultury III (1)

Re: Debata

Postprzez Henryk Horoch » 23 maja 2011, 22:09

Uwagi Jego Królewskiej Mości uważam za słuszne. Wnoszę zatem o uwzględnienie przedstawionych propozycji w projekcie Konstytucji.
(-) gen. płk. Henryk książę Horoch



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 2325
Dołączył(a): 02 gru 2010, 17:03
Medale: 11
Order Orła Białego (1) Order Virtuti Militari II (1) Order Virtuti Militari III (1)
Order Zasługi RON IV (1) Order Zasługi RON V (1) Krzyż Monarchii I (1)
Krzyż Monarchii II (1) Medal Wojska (1) Medal za Długoletnią Służbę I (1)
Medal za Długoletnią Służbę II (1) Medal z Długoletnią Służbę III (1)

Re: Debata

Postprzez Henryk Horoch » 24 maja 2011, 14:13

Na bazie przedstawionego projektu Konstytucji oraz uwag Jego Królewskiej Mości pozwalam sobie przedstawić "Nową Konstytucję Rzeczpospolitej".
Nie wiem czy przedstawiona propozycja znajdzie uznanie w oczach Jego Królewskiej Mości i Waszmość Panów, ale w mojej ocenie spełnia wszystkie, no prawie wszystkie wymogi.



KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW
z dnia X maja Anno Domini 2011.

My, Michał III, z Bożej łaski i woli Narodu Król Polski, Wielki Książę Litewski, Książę Ruski, Pruski, Inflancki, Mazowiecki, Żmudzki, Kijowski, Wołyński, Podolski, Podlaski, Smoleński Siewierski i Czernihowski, wraz z przedstawicielami Narodów Rzeczpospolitej przez Posłów reprezentowanymi, widząc potrzebę ujednolicenia naszego prawa oraz zapewnienie bytu naszej Ojczyzny, postanawiamy spisać tę Konstytucję. Ustanawiamy również w tej Preambule, że Ojczyzna nasza jest dobrem wszystkich Jej obywateli i wszyscy Jej obywatele mają prawo do budowania swej Ojczyzny i nieskrępowanego działania w Rzeczypospolitej.

Rozdział I
RZECZPOSPOLITA OBOJGA NARODÓW

Art. 1.
1. Ustanawia się nazwę naszego kraju: Rzeczypospolita Obojga Narodów (dalej: Rzeczpospolita).
2. Rzeczpospolita jest wolnym i suwerennym państwem prawa, którego celem jest ochrona wszystkich jego obywateli i ich wolności, a także obrona nienaruszalności jego granic.
3. Zwierzchnia władza w Rzeczpospolitej należy do Króla i Narodu.
4. Stolicą Rzeczypospolitej jest Królewskie Miasto Warszawa.
5. Symbole narodowe Rzeczypospolitej zostają przedstawione w Załączniku nr 1.
6. Walutą Rzeczypospolitej jest Denar Polski równy stu Grzywnom (1 DPL= 100 gr).
7. Hymnem Rzeczypospolitej jest "Rota" Marii Konopnickiej.
8. Językiem urzędowym Rzeczpospolitej jest język polski. Dopuszcza się jednak stosowanie w urzędach w poszczególnych prowincjach języka litewskiego, rosyjskiego lub niemieckiego.

Art. 2.
1. Rzeczpospolita jest monarchią absolutną , w której Król pełni władzę ustawodawczą, wykonawczą i sadowniczą. W sprawowaniu władzy Króla wspomagają: a) Rada Stanu - przy wykonywaniu władzy wykonawczej;
b) Senat Królewski - przy wykonywaniu władzy ustawodawczej;
c) Arbitraż Królewski – przy wykonywaniu władzy sądowniczej.

Art. 3
1. Rzeczpospolita jest krajem niepodzielnym.
2. W skład Rzeczpospolitej wchodzą prowincje:
- Korona Królestwa Polskiego ze stolicą w Warszawie;
- Wielkie Księstwo Litewskie ze stolicą w Wilnie;
- Księstwo Rusi ze stolicą w Kijowie;
- Księstwo Prus ze stolicą w Królewcu;
- Księstwo Inflant ze stolicą w Rydze.
3. Władzę w poszczególnych prowincjach, za wyjątkiem Korony Królestwa Polskiego, w imieniu monarchy sprawują namiestnicy, powoływani i odwoływani przez Króla dekretem Królewskim.
4. Kompetencje namiestników określają Statuty poszczególnych prowincji.
5. Władzę w Koronie Królestwa Polskiego sprawuje sam monarcha.
6. Korona Królestwa Polskiego jest domeną Królewską.
7. Król ma prawo powołać kasztelana dla Królewskiego Miasta Warszawy i określić jego kompetencje w drodze swego dekretu.

Rozdział II
PRAWA I OBOWIĄZKI OBYWATELI

Art. 4.
1. Rzeczpospolita zapewnia swoim obywatelom niezbywalne prawa:
- prawo do życia;
- prawo do wolności myśli, sumienia i wyznania;
- prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia sprawy przez niezawisły sąd;
- prawo do fachowej obrony w postępowaniu przed organami aparatu państwowego;
- prawo każdego człowieka do uznawania wszędzie jego podmiotowości prawnej.
2. Rzeczpospolita wprowadza następujące zakazy:
- zakaz stosowania tortur, nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub karania;
- zakaz trzymania człowieka w niewolnictwie lub poddaństwie;
- zakaz skazywania człowieka za czyn, który nie stanowił przestępstwa w chwili jego popełnienia;
- zakaz pozbawiania wolności jedynie z powodu niemożności wywiązania się ze zobowiązań umownych.
3. Rzeczpospolita gwarantuje swoim obywatelom następujące prawa osobiste:
- do dobrego życia;
- do rzetelnego sądu;
- do decydowania o swoim życiu;
- szczęścia;
- prawo jednego człowieka kończy się tam gdzie zaczyna się prawo innego człowieka.
4. Rzeczpospolita zapewnia swoim obywatelom następujące prawa i wolności polityczne:
- prawo do obywatelstwa;
- możliwość uczestniczenia w życiu publicznym;
- czynne prawo wyborcze - możliwość uczestnictwa w wyborach;
- bierne prawo wyborcze - możliwość kandydowania w wyborach;
- wolność zrzeszania się;
- prawo do uczestniczenia i organizowania pokojowych manifestacji;
- prawo do składania wniosków, petycji, skarg;
- dostęp do informacji o działaniach władz i osób publicznych;
- równy dostęp do służby publicznej.
5. Rzeczpospolita zapewnia swoim obywatelom następujące prawa socjalne:
- ochrony zdrowia;
- nauki;
- odpowiedniego i zadowalającego wynagrodzenia, zapewniającego jednostce i jej rodzinie egzystencję odpowiadającą godności ludzkiej;
- pomocy socjalnej;
- rozrywki.
6. Rzeczpospolita zapewnia swoim obywatelom następujące prawa ekonomiczne:
- prawo do pracy;
- prawo do własności;
- prawo dziedziczenia.
7. Rzeczpospolita zapewnia swoim obywatelom następujące prawa kulturalne:
- prawo do wolności twórczości artystycznej;
- prawo do badań naukowych oraz ogłaszania ich wyników;
- prawo do wolności korzystania z dóbr kultury i ich wytwarzania.

Art. 5.
1. Obowiązkiem obywatela jest wierność Królowi i Rzeczypospolitej oraz troska o dobro wspólne.
2. Każdy ma obowiązek przestrzegania prawa Rzeczypospolitej.
3. Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków.
4. Obowiązkiem każdego obywatela jest obrona Ojczyzny przed zagrożeniami zewnętrznymi.
5. Wszyscy obywatele są wolni i równi wobec prawa i nie mogą być dyskryminowani ze względu na rasę, płeć, język, religię, orientację seksualną, pochodzenie społeczne lub przekonania, o ile nie zakładają one krzywdzenia w jakikolwiek sposób innych obywateli.
6. Obywatelstwo można otrzymać po złożeniu odpowiedniego wniosku na mocy dekretu monarchy.

Rozdział III
PRAWO RZECZPOSPOLITEJ

Art. 6.
1. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa w hierarchii od najwyższego do najniższego są: konstytucja, dekrety Królewskie z mocą ustawy, dekrety Królewskie, rozporządzenia Kanclerza Wielkiego, rozporządzenia członków rady stanu, ustawy Senatu Królewskiego (z możliwością ich anulowania przez Króla) i zarządzenia.
2. Źródłami prawa obowiązującego w poszczególnych prowincjach są w hierarchii ważności: prawo powszechnie obowiązujące w Rzeczpospolitej, statut prowincji, dekrety namiestników, uchwały odpowiedniego organu ustawodawczego prowincji, rozporządzenia namiestników i kasztelanów.
3. Żaden akt prawa hierarchicznie niższy nie może stać w sprzeczności z aktem hierarchicznie wyższym.

Rozdział IV
KRÓL POLSKI

Art. 7.
1. Król Polski jest monarchą absolutnym, najwyższym przedstawicielem Rzeczypospolitej i gwarantem ciągłości władzy państwowej.
2. Król Polski czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji, stoi na straży suwerenności i bezpieczeństwa państwa oraz nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium.
3. Król Polski wykonuje swoje zadania mając na względzie dobro Ojczyzny i Narodu.
4. Król jest nietykalny. Może jednak zostać odwołany z urzędu poprzez detronizację, jeśli taką wolę wyrazi 90 % Obywateli Rzeczpospolitej w rozpisanym przez Kanclerza Wielkiego referendum.

Art. 8.
1. Król ma prawo publicznie używać tytułu: Jego Królewski Majestat lub Jego Królewska Mość (imię władcy), z Bożej łaski i woli Narodu Król Polski, Wielki Książę Litewski, Książę Ruski, Pruski, Mazowiecki, Żmudzki, Kijowski, Wołyński, Podolski, Podlaski, Inflancki, Smoleński, Siewierski, Czernihowski etc. etc. etc.
2. Urząd Króla jest dożywotni i dziedziczny.
3. Po śmierci lub abdykacji Króla tron i koronę Rzeczypospolitej dziedziczy najstarszy jego syn, a w przypadku jego braku najstarszy żyjący przedstawiciel rodu Królewskiego w linii męskiej. W sytuacji braku przedstawiciela rodu Królewskiego w linii męskiej prawo dziedziczenia przechodzi na córki Króla, a w dalszej kolejności na najstarszą żyjącą przedstawicielkę dynastii panującej.
3. W przypadku śmierci lub abdykacji ostatniego żyjącego przedstawiciela dynastii panującej, lub całkowitego zrzeczenia się przez Dom Panujący prawa do korony i tronu Rzeczypospolitej, zwołuje się Sejm Elekcyjny, na którym szlachta i arystokracja Rzeczypospolitej wybiera nowego władcę spośród siebie. Obradom Sejmu Elekcyjnego przewodniczy jako Interrex Kanclerz Wielki, a w razie jego braku lub niemożności spełnienia przez niego tej funkcji – namiestnik Wielkiego Księstwa Litewskiego.
4. Interrex przejmuje wszystkie uprawnienia i kompetencje Króla i sprawuje swój urząd do momentu wyboru nowego Króla.

Rozdział V
WŁADZA USTAWODAWCZA I WYKONAWCZA

Art. 9.
1. Władzę ustawodawczą pełni Król. W sprawowaniu władzy ustawodawczej Króla wspiera Senat Rzeczpospolitej.
2. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje Królowi oraz Senatorom Rzeczpospolitej.
3. W Senacie zasiadają:
- Król Polski,
- namiestnik Wielkiego Księstwa Litewskiego,
- namiestnik Księstwa Rusi,
- namiestnik Księstwa Prus,
- namiestnik Księstwa Inflant,
- każdy obywatel powołany Dekretem Królewskim na senatora.
4. Obradami Senatu kieruje Król Polski lub wyznaczony przez niego senator.
5. Kadencja senatorów – namiestników prowincji trwa do czasu pełnienia przez nich urzędu namiestnika prowincji. Kadencję pozostałych senatorów określa Król w dekrecie powołującym, może ona być dożywotnia jeśli taka będzie wola Króla.
6. W wypadku śmierci lub skazania prawomocnym wyrokiem sądu jednego z przedstawicieli, Król ma prawo powołać zgodnie ze swoją wolą jego następcę.

Art. 10.
1. Władzę wykonawczą pełni Król . W sprawowaniu władzy wykonawczej wspiera Króla Rada Stanu.
2. Na czele Rady Stanu stoi Kanclerz Wielki, powoływany i odwoływany przez Króla dekretem, który określa jego kompetencje i uprawnienia.
3. Kanclerz Wielki jest prawą ręką i pierwszym doradcą Króla.
4. Członków Rady Stanu powołuje i odwołuje w swoim rozporządzeniu Kanclerz Wielki po uzyskaniu akceptacji kandydatów przez Króla.
5. Kompetencje i uprawnienia członków Rady Stanu określa Kanclerz Wielki w rozporządzeniu powołującym.

Art. 11.
Pod pieczą Kanclerza Wielkiego spoczywa Dziennik Praw, który jest uzupełniany przez niego lub osobę przez niego upoważnioną w rozporządzeniu.

Rozdział VI
WŁADZA SĄDOWNICZA

Art. 12.
1. Władzę sądowniczą w Rzeczypospolitej Obojga Narodów w imieniu Króla pełni Arbitraż Królewski.
2. W skład Arbitrażu Królewskiego wchodzi Wielki Arbiter Królewski oraz Arbitrzy.
3. Wielkiego Arbitra Królewskiego oraz Arbitrów powołuje w swym dekrecie Król spośród osób, które posiadają uprawnienia sędziowskie i prawo wykonywania zawodu.
5. Kadencję Wielkiego Arbitra Królewskiego oraz pozostałych Arbitrów określa Król.

Art. 13
1. Arbitraż Królewski jest niezależny i niezawisły.
2. Arbitraż Królewski spełnia również funkcje Prokuratury.
3. Arbitraż Królewski rozstrzyga spory między obywatelami w oparciu o obowiązujące prawo.
4. Arbitraż Królewski czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji oraz praw przez urzędników państwowych i osoby prywatne.

Art. 14
1. Król pełni kontrolę nad praca Arbitrażu Królewskiego i jest najwyższym interpretatorem prawa w Rzeczpospolitej.
2. Od wyroków i postanowień Arbitrażu Królewskiego przysługuje w terminie trzech dni prawo odwołania do Króla.
3. Król rozpatrując wniesione odwołanie może zmienić wydany wyrok lub postanowienie, albo utrzymać je w mocy.
4. Król ma prawo łaski, może uchylać wydane wyroki Arbitrażu Królewskiego.

Rozdział VII
ZAKOŃCZENIE

Art. 15.
1. Zmiany w Konstytucji może wprowadzić jedynie Senat Rzeczpospolitej za zgodą Króla.

Art. 16.
1. Konstytucja wchodzi w życie z chwilą podpisania jej przez Króla.
2. Tracą moc prawną wszystkie akty prawne niezgodne z Konstytucją Rzeczypospolitej Obojga Narodów, oraz poprzednia wersja Konstytucji.
(-) gen. płk. Henryk książę Horoch



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 2325
Dołączył(a): 02 gru 2010, 17:03
Medale: 11
Order Orła Białego (1) Order Virtuti Militari II (1) Order Virtuti Militari III (1)
Order Zasługi RON IV (1) Order Zasługi RON V (1) Krzyż Monarchii I (1)
Krzyż Monarchii II (1) Medal Wojska (1) Medal za Długoletnią Służbę I (1)
Medal za Długoletnią Służbę II (1) Medal z Długoletnią Służbę III (1)

Re: Debata

Postprzez Michał Radziwiłł » 24 maja 2011, 15:59

Jeśli o mnie chodzi, to za wyjątkiem nielicznych literówek projekt jest w 100% w porządku :)

Dodałbym jedyną rzecz: król będzie instancją odwoławczą od Arbitrażu. W razie, gdyby obywatel nie zgadzał się z wyrokiem, król może rozpatrzyć jego sprawę. Niechaj tak król spełnia władzę sądowniczą.

Ponadto, wskazałbym króla jako interpretatora praw, którą to funkcję obecnie pełni Prezes Sądu Najwyższego.

Po wprowadzeniu tych zmian mamy prawdziwą monarchię absolutną, zgodnie z życzeniem Narodu.



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 680
Dołączył(a): 09 lis 2010, 23:12
Medale: 5
Order Orła Białego (1) Order Virtuti Militari II (1) Order Zasługi RON IV (1)
Krzyż Monarchii I (1) Krzyż Zasługi dla Kultury III (1)

Re: Debata

Postprzez Henryk Horoch » 24 maja 2011, 16:48

Poprawki zostały naniesione. :)
(-) gen. płk. Henryk książę Horoch



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 2325
Dołączył(a): 02 gru 2010, 17:03
Medale: 11
Order Orła Białego (1) Order Virtuti Militari II (1) Order Virtuti Militari III (1)
Order Zasługi RON IV (1) Order Zasługi RON V (1) Krzyż Monarchii I (1)
Krzyż Monarchii II (1) Medal Wojska (1) Medal za Długoletnią Służbę I (1)
Medal za Długoletnią Służbę II (1) Medal z Długoletnią Służbę III (1)

Re: Debata

Postprzez Michał Radziwiłł » 24 maja 2011, 19:40

Dziękuję Mości Panie Hetmanie. Jeśli wolą Narodu wciąż pozostaje monarchia absolutna, w takim kształcie winna ona istnieć.

Pozwolę sobie poprawić jeszcze drobne literówki. Mam nadzieję, że Wielmożny Hrabia Horoch nie ma mi za złe ;)



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 680
Dołączył(a): 09 lis 2010, 23:12
Medale: 5
Order Orła Białego (1) Order Virtuti Militari II (1) Order Zasługi RON IV (1)
Krzyż Monarchii I (1) Krzyż Zasługi dla Kultury III (1)

Poprzednia stronaNastępna strona

kuchnie na wymiar kalwaria zebrzydowska

Powrót do Archiwum Sejmu Walnego

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości