Projekt Ustawy Konstytucyjnej
Napisane: 06 gru 2012, 18:47
Wielmożni Senatorowie!
Szanowni Posłowie!
Panie Marszałku!
Po uzgodnieniach ze współpomysłodawcami projektu, a dokładniej z familią Sforzów przedkładam przed Wysoką Izbą projekt Ustawy Konstytucyjnej. Zakłada ona powstania samorządów, które mam nadzieję ożywią nasze życie regionalne. Daje pole do dalszych regulacji prawnych, które pojawią się w postaci statutów prowincji. Ponadto wprowadza zmianę dotyczącą senatu. Po pierwsze senatorami mieliby być wojewodowie powoływani przez króla oraz prymas. Po drugie zaś daje senatowi szczególne uprawnienia. To by było na tyle. Wnioskuję o rozpoczęcie dyskusji.
Szanowni Posłowie!
Panie Marszałku!
Po uzgodnieniach ze współpomysłodawcami projektu, a dokładniej z familią Sforzów przedkładam przed Wysoką Izbą projekt Ustawy Konstytucyjnej. Zakłada ona powstania samorządów, które mam nadzieję ożywią nasze życie regionalne. Daje pole do dalszych regulacji prawnych, które pojawią się w postaci statutów prowincji. Ponadto wprowadza zmianę dotyczącą senatu. Po pierwsze senatorami mieliby być wojewodowie powoływani przez króla oraz prymas. Po drugie zaś daje senatowi szczególne uprawnienia. To by było na tyle. Wnioskuję o rozpoczęcie dyskusji.
Ustawa Konstytucyjna Sejmu Walnego
Rzeczpospolitej Obojga Narodów
z dnia x, miesiąca x, Roku Pańskiego Dwutysięcznego Dwunastego,
spisana za panowania Jego Królewskiego Majestatu Karola Józefa I
„Poprawka do Konstytucji Rzeczypospolitej Obojga Narodów z dn. 29 czerwca 2012 roku z późniejszymi zmianami”.
Art. 1.
Zmienia się brzmienie artykułu 4. Konstytucji Rzeczypospolitej Obojga Narodów z dnia 29.06.2012 roku z późniejszymi zmianami o treści:Artykuł 4.
(Podział administracyjny)
1. Rzeczpospolita jest państwem federacyjnym, złożonym z pięciu prowincji: Korony Królestwa Polskiego, Wielkiego Księstwa Litewskiego, Księstwa Ruskiego, Księstwa Pruskiego i Księstwa Inflanckiego.
2. Wszystkie prowincje zarządzane są przez namiestników bądź też nadane w lenno przez króla pod zarząd, za wyjątkiem Korony Królestwa Polskiego.
na następujące:Artykuł 4.
(Podział administracyjny i samorząd publiczny)
1. Rzeczpospolita jest państwem federacyjnym, złożonym z dwóch prowincji: Korony Królestwa Polskiego oraz z Wielkiego Księstwa Litewskiego.
2.Samorząd to organizacja społeczności regionalnej, będącą formą administracji publicznej, której mieszkańcy decydują o realizacji zadań administracyjnych.
3.Samorządy działają w granicach prowincji.
4.Do władz samorządowych zaliczają się sejmiki prowincjonalne i marszałkowie królewscy.
5.Ustrój samorządów oraz kompetencje władz samorządowych określają statuty prowincji.
Art. 2.
Zmienia się brzmienie artykułu 6. Konstytucji Rzeczypospolitej Obojga Narodów z dnia 29.06.2012 roku z późniejszymi zmianami o treści:Artykuł 6.
(Hierarchia praw)
1. Prawo Rzeczypospolitej w hierarchii ważności stanowią:
1) Niniejsza Konstytucja;
2) Ustawy Sejmu Walnego;
3) Ratyfikowane umowy międzynarodowe;
4) Dekrety Królewskie i Rozporządzenia członków Straży Praw;
5) Zarządzenia.
2. Żaden akt prawny hierarchicznie niższy nie może stać w sprzeczności z aktem hierarchicznie wyższym.
na następujące:Artykuł 6.
(Hierarchia praw)
1. Prawo Rzeczypospolitej w hierarchii ważności stanowią:
1) Niniejsza Konstytucja;
2) Statuty prowincji;
3) Ustawy i Uchwały Sejmu Walnego;
4) Ratyfikowane umowy międzynarodowe;
5) Dekrety Królewskie i Rozporządzenia członków Straży Praw;
6) Uchwały sejmików prowincjonalnych;
7) Postanowienia marszałków królewskich.
2. Żaden akt prawny hierarchicznie niższy nie może stać w sprzeczności z aktem hierarchicznie wyższym.
Art. 6a
(Akty wykonawcze)
1. Rozporządzenia wydawane są jedynie na mocy znajdującego się w ustawie upoważnienia, zawierającego wskazanie organu uprawnionego do wydania rozporządzenia i ogólne określenie spraw przekazanych do uregulowania.
2. Dekrety królewskie wydawane są w celu pełnienia przez króla jego prerogatyw, wynikających z niniejszej Konstytucji i ustaw.
3. Postanowienia marszałków królewskich wydawane są w celu wykonywania prerogatyw marszałkowskich, wynikających ze statutów prowincji, ustaw i uchwał sejmików prowincjonalnych.
4. W sytuacji, w której rozporządzenie zostaje wydane bez wyraźnego i należytego upoważnienia, a w celu unormowania ważnych kwestii wynikających z ustawy, wymaga zatwierdzenia Sądu Najwyższego. O ile rozporządzenie to nie stoi w sprzeczności z aktami prawa hierarchicznie wyższymi, Sąd Najwyższy ma prawo utrzymać je w mocy, jednocześnie zobowiązując Sejm do jak najszybszego unormowania danej materii aktem rangi ustawy. Rozporządzenie takie obowiązuje od dnia postanowienia przez Sąd Najwyższy o utrzymaniu go w mocy i może być wydane jedynie przez resort, którego kompetencje obejmują sprawy normowane przez rozporządzenie, a w razie braku takiego resortu - przez króla jako zwierzchnika rządu.
Art. 3.
Zmienia się brzmienie art. 17 Konstytucji Rzeczypospolitej Obojga Narodów z dnia 29.06.2012 roku z późniejszymi zmianami o treści:Artykuł 17.
(Sejm Walny)
1. Sejm Walny sprawuje władzę ustawodawczą w Rzeczypospolitej.
2. Sejm Walny składa się z trzech stanów sejmujących: Izby Poselskiej, Senatu i króla.
3. Obradami Sejmu Walnego kieruje Marszałek Sejmu, mianowany przez króla.
4. W skład Izby Poselskiej wchodzą z mocy prawa wszyscy aktywni w rozumieniu odrębnych przepisów obywatele Rzeczypospolitej, którzy wpisani zostaną na listę Posłów przez Marszałka Sejmu.
5. W skład Senatu wchodzą wszyscy reprezentanci arystokracji Rzeczypospolitej.
6. Marszałek Sejmu ma prawo wykluczyć danego obywatela jednorazowo z brania udziału w debacie lub głosowaniu na Sejmie Walnym, jeśli naruszył on Regulamin Sejmu Walnego bądź swym zachowaniem utrudnia lub uniemożliwia prawidłowy przebieg obrad.
7. Marszałek Sejmu ma prawo wykreślić z listy członków Sejmu Walnego obywateli nieaktywnych w rozumieniu odrębnych przepisów oraz obywateli notorycznie łamiących Regulamin Sejmu Walnego oraz utrudniających lub uniemożliwiających prawidłowy przebieg obrad.
na następujące:Artykuł 17.
(Sejm Walny)
1. Sejm Walny sprawuje władzę ustawodawczą w Rzeczypospolitej.
2. Sejm Walny składa się z trzech stanów sejmujących: Izby Poselskiej, Senatu i króla.
3. Obradami Sejmu Walnego kieruje Marszałek Sejmu, mianowany przez króla.
4. W skład Izby Poselskiej z tytułem Posła wchodzi po trzech reprezentantów każdego z Sejmików ziemskich: Koronnego i Litewskiego, na okres trzech miesięcy.
5. W skład Senatu z tytułem Senatora wchodzą wszyscy wojewodowie, powoływani przez króla oraz prymas, o ile posiada obywatelstwo Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
6. Marszałek Sejmu ma prawo wykluczyć danego Posła bądź Senatora jednorazowo z brania udziału w debacie lub głosowaniu na Sejmie Walnym, jeśli naruszył on Regulamin Sejmu Walnego bądź swym zachowaniem utrudnia lub uniemożliwia prawidłowy przebieg obrad.
Art. 4
Zmienia się brzmienie art. 18 Konstytucji Rzeczypospolitej Obojga Narodów z dnia 29.06.2012 roku z późniejszymi zmianami o treści:Artykuł 18.
(Senat)
1. Senat obraduje samodzielnie, tj. bez udziału Izby Poselskiej wtedy, kiedy jego obrady zwoła król.
2. Zadaniem Senatu obradującego samodzielnie jest doradzanie królowi.
na następujące:Artykuł 18.
(Senat królewski)
1. Senat obraduje samodzielnie, tj. bez udziału Izby Poselskiej wtedy, kiedy jego obrady zwoła król.
2. Zadaniem Senatu obradującego samodzielnie jest doradzanie królowi.
3. Senator nie może być Posłem.
4. Szczególną prerogatywą Senatu jest podejmowanie uchwał w sprawie:
a) nadawania odznaczeń i orderów królowi;
b) nadawania wyższych stopni wojskowych królowi;
c) wyrażenie zgody na ratyfikację ustawy międzynarodowej o szczególnym znaczeniu dla państwa; o podjęcie uchwały w tej sprawie występuje król.
Art. 5
Ustawa wchodzi w życie z chwilą ogłoszenia.