|
przez Marek Wiktorowicz » 01 lip 2012, 17:53
Szlachetny Panie Marszałku! Wnoszę do laski marszałkowskiej projekt Ustawy o Straży Praw. jest to szkic, który, mam nadzieję, uzupełnimy wspólnie o kolejne kompetencje w toku debaty. Proszę Pana Marszałka, Dostojnych Senatorów i Posłów o nadanie tej ustawie najwyższego priorytetu, gdyż, po pierwsze, łączą się z nią w pewnym stopniu inne projekty, obecnie przedłożone Marszałkowi, a po drugie, reguluje sprawy najwyższej wagi i bez niej rząd nie może działać sprawnie. Ustawa z dnia x lipca 2012 r. o Straży Praw
Art. 1. Ustawa niniejsza określa kompetencje poszczególnych członków Straży Praw i precyzuje zasady jej funkcjonowania.
Art. 2. 1. Wszyscy członkowie Straży Praw podlegają królowi i wykonują zadania powierzone im przez niego, oraz wynikające z niniejszej ustawy. 2. Król ma prawo zażądać od każdego członka Straży Praw sprawozdania z jego działalności. 3. Król ma prawo wedle własnego uznania powoływać i odwoływać członków Straży Praw.
Art. 3. 1. Pod Pieczęć Edukacji, dzierżoną przez Kuratora Wielkiego, podlegają wszelkie placówki kulturalno-naukowo-edukacyjne, w szczególności zaś: 1) uczelnie wyższe; 2) szkoły; 3) instytuty badawcze; 4) biblioteki; 5) muzea; 6) teatry; 7) filharmonie; 9) galerie. 2. Kurator Wielki nadzoruje pracę podlegających mu placówek i dba o prezentowany przez nie poziom. 3. Kurator Wielki zarządza podlegającymi mu placówkami bezpośrednio lub powołuje dla nich dyrektorów (rektorów). 4. Kurator Wielki odwołuje dyrektorów (rektorów) podlegających mu placówek jeśli istnieje ku temu wyraźny powód. Od jego decyzji w tej sprawie istnieje prawo odwołania do króla. 5. Kurator Wielki tworzy i likwiduje za aprobatą króla placówki kulturalno-naukowo-edukacyjne. 6. Kurator Wielki wydaje rozporządzenia w celu realizacji swoich zadań.
Art. 4. 1. Pod Pieczęć Spraw Zagranicznych, dzierżoną przez Kanclerza Wielkiego, podlegają wszelkie zagadnienia polityki zagranicznej. 2. Kanclerz pośredniczy w relacjach między władzami Rzeczypospolitej a państw obcych. 3. Kanclerz reprezentuje interesy Rzeczypospolitej za granicą. 4. Kanclerz sporządza projekty traktatów międzynarodowych. 5. Kanclerz Wielki występuje do króla z wnioskiem o powołanie bądź odwołanie pełnomocnych przedstawicieli Rzeczypospolitej za granicą. 6. Kanclerz Wielki nadzoruje działalność przedstawicieli Rzeczypospolitej za granicą. 7. W celu realizacji swych zadań Kanclerz Wielki wydaje rozporządzenia.
Art. 5. 1. Pod Pieczęć Policji, dzierżoną przez Marszałka Wielkiego, podlegają sprawy związane z administrowaniem stronami internetowymi, forami i listami dyskusyjnymi Rzeczypospolitej Obojga Narodów. 2. Marszałek Wielki odpowiedzialny jest za regularne wykonywanie kopii zapasowych stron, for i baz danych Rzeczypospolitej. 3. Marszałek Wielki strzeże haseł do serwerów, for i baz danych Rzeczypospolitej. 4. Marszałek Wielki odpowiada za administrowanie forum. 5. Marszałek Wielki odpowiada za uaktualnianie informacji na stronach internetowych Rzeczypospolitej. 6. W celu wykonywania swych zadań Marszałek Wielki wydaje rozporządzenia.
Art. 6. 1. Pod Pieczęć Wojny, dzierżoną przez Hetmana Wielkiego, podlegają wszelkie sprawy związane z wojskiem Rzeczypospolitej. 2. Hetman Wielki dba o wyposażenie i wyszkolenie oddziałów zbrojnych Rzeczypospolitej. 3. Hetman Wielki odpowiada za utrzymywanie stałej obrony Rzeczypospolitej przed atakiem obcych wojsk. 4. Hetman Wielki odpowiada za szkolenie kadr dla armii Rzeczypospolitej. 5. Hetman Wielki dowodzi wojskami Rzeczypospolitej w czasie pokoju, zaś w czasie wojny czyni to, jeśli taka jest wola Najwyższego Zwierzchnika Sił Zbrojnych. 6. W celu wykonywania swych obowiązków Hetman Wielki wydaje rozporządzenia i rozkazy dla żołnierzy.
Art. 7. 1. Pod Pieczęć Skarbu, dzierżoną przez Podskarbiego Wielkiego, podlegają wszelkie sprawy związane z gospodarką i finansami Rzeczypospolitej. 2. Podskarbi Wielki nadzoruje funkcjonowanie wszelkich gałęzi gospodarki na terenie Rzeczypospolitej. 3. Podskarbi Wielki zarządza Skarbem Państwa. 4. Podskarbi Wielki dokonuje wypłat wynagrodzenia dla osób zatrudnianych przez państwo. 5. Podskarbi Wielki nadzoruje ściągnie podatków. 6. W celu wykonywania swoich zadań Podskarbi Wielki wydaje rozporządzenia.
Art. 8. Ustawa wchodzi w życie z chwilą ogłoszenia.
/-/
/-/ Marek Paweł Wiktorowicz Książę Urbino
-
-
- Zmarły
-
- Posty: 2754
- Dołączył(a): 31 sie 2011, 10:44
- Medale: 13
-
-
-
-
-
przez Michał apo Zep » 01 lip 2012, 19:47
Wydaje mi się, że nad Pieczęcią Skarbu powinna być kontrola Sejmu Wielkiego, tj. Podskarbi swoje wydatki musiałby relacjonować Sejmowi w postaci budżetów, czy rozliczeń. Finanse są ważną sprawą dla kraju i nie można pozwolić, by dochodziło do utajnień wydatków, czy też by krążyła niepewność co się dzieje z naszymi podatkami. Dlatego uważam, że wydatki Straży Praw powinna kontrolować Izba Poselska i Senat.
(-) Michał apo Zep Książę Surmenii
-
-
- Zmarły
-
- Posty: 902
- Dołączył(a): 25 gru 2011, 05:22
- Lokalizacja: Warszawa
- Medale: 3
-
- Wykształcenie: wyższe
przez Michał apo Zep » 01 lip 2012, 20:37
Eminencjo, owszem. Potrzeba Nam tylko dobrej ustawy budżetowej.
Dlaczego tak? Uważam, że powierzenie kontroli nad Skarbem w ręce Sejmu, zabezpieczy nas przed możliwymi "szaleństwami" Straży Praw, którą wybiera król wg. woli. Znaczy to że w gruncie rzeczy, to król sprawuje władzę wykonawczą. Jeśli zaś król miałby pełnię władzy wykonawczej bez żadnej kontroli, mogłoby to doprowadzić do sytuacji, w której niemądry monarcha wyprawia niestworzone rzeczy szkodząc państwu. Gdy wydatki Straży Praw kontroluje Sejm, mamy sytuację, w której wszelkie ekscentryczne działania rządu mogą zostać powstrzymane.
(-) Michał apo Zep Książę Surmenii
-
-
- Zmarły
-
- Posty: 902
- Dołączył(a): 25 gru 2011, 05:22
- Lokalizacja: Warszawa
- Medale: 3
-
- Wykształcenie: wyższe
przez Pius IV » 01 lip 2012, 21:17
Powstrzymane lub całkowicie zaniechane. Zgłaszam sprzeciw. Każdy Senator i Poseł ma prawo zażądania od ministra złożenia sprawozdania ze swojej działalności. Jeśli nie przypadnie ono do gustu - istnieje możliwość odwołania owego parlamentarzysty. Sejmowa kontrola poczynań Podskarbiego, to - w dalszym rozwoju wypadków - kontrola króla, będącego bezpośrednim zwierzchnikiem owego ministra. Jeśli zaś mamy sytuację, w której dochodzi do kontroli poczynań królewskich przez Sejm, to monarchia upada na wartości i Konstytucja również. Ba, co więcej orzec można, że z takim zapisem Ustawa jest sprzeczna z Konstytucją, bowiem kontrola monarchy przez Sejm to ogromny przywilej monarchii parlamentarnej - nasza jest konstytucyjną. Dlatego jeśli każdy Senator i Poseł ma możliwość "pociągnięcia gagatka za ucho", nakazując raport ze swojej działalności przed sejmem, to na jakiej podstawie domagamy się możliwości - summa summarum - kontroli sejmowej wobec króla? Jestem przeciwny i w tej materii zdania nie zmienię. Panie Czartoryski, Po pierwsze. Uznając, że Straż Praw popadnie w "szaleństwa" (i podkreślając fakt jej desygnowania przez króla), zarzuca Pan niekompetencję monarsze. Dlaczego? Ano dlatego, że członek Straży Praw jest osobą wyselekcjonowaną z woli królewskiej spośród wybitnych w tej dziedzinie. Jeśli zarzucimy owemu wyborowi, że jest "szalony", ów "szaleństwo" zarzucamy również przed oblicze władcy. "Znaczy to że w gruncie rzeczy, to król sprawuje władzę wykonawczą" - zachowując podział zawarty w Konstytucji. Czy nie aby to ogłosiła Ustawa Zasadnicza? "Jeśli zaś król miałby pełnię władzy wykonawczej bez żadnej kontroli, mogłoby to doprowadzić do sytuacji, w której niemądry monarcha wyprawia niestworzone rzeczy szkodząc państwu." - to mnie po prostu rozbiło na łopatki. Poza wielkim oburzeniem, nie mam zamiaru tego komentować. "Gdy wydatki Straży Praw kontroluje Sejm, mamy sytuację, w której wszelkie ekscentryczne działania rządu mogą zostać powstrzymane."Zarzuca Pan niekompetencję rządowi. Proszę pamiętać, że rząd składa się z kilku ministrów, a nie jednego. Każdy minister może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za swoje czyny przed Sejm, zaś w razie wykrycia nieprawidłowości - odwołany i postawiony przed sądem. Czy sądzi zatem Pan, że takie uprawnienia nie są korzystne dla Sejmu i summa summarum nie dają wystarczającej kontroli? Nie przesadzajmy. To, że otrzymaliśmy palec nie oznacza, że wolno nam sięgać po rękę. W tej materii również nie zanosi się, jakobym zdanie względem poprawki miał zmienić .
/-/ Pius IV
-
-
- Zmarły
-
- Posty: 1678
- Dołączył(a): 06 gru 2010, 15:55
- Lokalizacja: Apostolskie Miasto Rotria
- Medale: 12
-
-
-
-
- Wykształcenie: Profesor doktor hab.
przez Michał apo Zep » 01 lip 2012, 22:14
Wasza Wysokość potraktował moją wypowiedź zbyt osobiście. Słyszałem wielokrotnie, że Rzeczpospolitą władali monarchowie głupi i szkodliwi dla państwa - przed takimi to zabezpieczenie. Nie wiadomo co będzie za rok czy 2 lata. Polityk musi myśleć perspektywicznie.
(-) Michał apo Zep Książę Surmenii
-
-
- Zmarły
-
- Posty: 902
- Dołączył(a): 25 gru 2011, 05:22
- Lokalizacja: Warszawa
- Medale: 3
-
- Wykształcenie: wyższe
przez Marek Wiktorowicz » 01 lip 2012, 23:23
Wasza Królewska Mość, Szlachetny Panie Baronie!
Nie ma potrzeby, aby doszło tu do konfliktu. Jego Królewska Mość ma rację, że Sejm może odwołać ministra. Z drugiej strony nie sądzę, aby przy ogromie pracy, jaki nas czeka, mogły powstawać i być uchwalane ustawy budżetowe, poważne i precyzyjne. Pozostańmy więc przy narzędziu konstytucyjnym - prawa do interpelacji. Wystarczy poprosić o sprawozdanie, a jak Podskarbi go nie przedstawi lub nie zadowoli ono Sejmu - uchwalić wotum nieufności i król będzie zmuszony powołać kogoś innego.
/-/ Marek Paweł Wiktorowicz Książę Urbino
-
-
- Zmarły
-
- Posty: 2754
- Dołączył(a): 31 sie 2011, 10:44
- Medale: 13
-
-
-
-
-
kuchnie na wymiar kalwaria zebrzydowska
Powrót do Archiwum Sejmu Walnego
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość
|
|