Reformy w RON

Reformy w RON

Postprzez Michał apo Zep » 24 cze 2012, 20:57

Wasza Wysokość,
Panie i Panowie Posłowie i Senatorowie,

Widzimy wszyscy co dzieje się w Rzeczpospolitej. Aktywność zerowa, nic się nie dzieje. Nowi obywatele nie napływają, bo kto by chciał siedzieć w kraju, gdzie nic się nie dzieje. W dużej mierze powoduje to ustrój polityczny. Mamy uchwalone prawo, dobre prawo, które nie wymaga poprawek ani interwencji Sejmu. Jedyny czas kiedy panuje ożywienie to wypłaty. Mamy więc kilka dni, gdy ludzie kupują ziemię i potem przez kolejnych 30 czy 31 dni nic się nie dzieje. Proponuję zatem nieco inny system, system w którym nadal będzie dobre prawo, takie, którego nie trzeba będzie poprawiać, lecz system wymusi nieco aktywności.
Według mojego projektu Konstytucji, który przedstawiam poniżej, Król będzie osobą rozsądzającą spory i pełniącą rolę sędziego. Władza wykonawcza, spoczywać będzie w dużej mierze w rękach Rządu i po części Króla, natomiast prawo stanowić będzie Senat Królewski. Do Konstytucji będzie około 20 uchwał Senatu, które stworzą w pełni funkcjonalne państwo, w którym każdy znajdzie coś dla siebie. Konstytucja jest skonstruowana tak, by nakreślić podstawy państwa, a resztę (szczegóły) regulować miałyby uchwały. Tak więc Konstytucja mówi że to Król nadaje obywatelstwo, ale jakie kryteria należy spełnić mówi już Uchwała ( w razie potrzeby zmian jest to prostsze do wykonania ). Dodatkowo, z innych uchwał wyniknie np.: że Kadencja Rządu trwa 3 miesiące, co jakiś czas będzie trzeba więc zebrać się i trochę podyskutować. Inna uchwała mówi że co miesiąc jest uchwalany budżet. Ma to wiele plusów. Po pierwsze, wiadomym będzie na co idą pieniądze z podatków, po drugie będzie trzeba co miesiąc dyskutować nt. projektu budżetu - wymusi to w pewien sposób aktywność i zaangażowanie.
Zmianie ulec ma także system gospodarczy. Zlikwidowane mają zostać podatki dochodowy i VAT, a wprowadzony zostanie podatek od nieruchomości, od ziemi, od Miast i wojskowy. Wówczas faktycznie płacić będą bogaci a nie dobrze zarabiający (bo jest różnica). Teraz, jak ktoś jest mało inteligentny i mało zaradny, tak, że zarabia poniżej bodaj 200 DPL, nie musi płacić podatku. Jeśli jest pracowity, państwo przykuwa mu kulę do nogi w postaci podatku 10%. A gdy jest już w ogóle zaradny i pracowity, tak, że jego dochody przekraczają 800 DPL narzuca mu się jeszcze większy podatek, by jeszcze trudniej było mu się bogacić. Efekty tego są mizerne. Z moich symulacji wynika, że przychód państwa z podatków wynosi aktualnie około 5-6 tys. DPL. Ta suma nie starcza na opłacenie pracowników UJ. W moim systemie podatkowym państwu starczać będzie na opłacenie pracowników i odłożenie "na czarną godzinę", a płody rolne będą wypłacane z zysków ze sprzedaży ziemi. Szacuje się że zysk z nowych podatków wyniesie blisko 26 tysięcy denarów. Proszę jednak nie myśleć że sprawi to, że zbankrutujemy. Wręcz przeciwnie, nowy system gospodarczy sprawi że będziemy, po odliczeniu podatków, zarabiać kilka % więcej.
Sam system gospodarki rolnej omówię gdzie indziej, tutaj chciałbym przede wszystkim omówić Konstytucję. Jest ona chudziutka i malutka, jak już wspomniałem, pozostawia duże pole do popisu dla uchwał, sama określając jedynie sprawy fundamentalne. Zapraszam do dyskusji.

KONSTYTUCJA RZECZPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW

Rozdział I
Państwo

Art. 1.
1. Rzeczpospolita Obojga Narodów (dalej: Rzeczpospolita) jest suwerennym państwem prawa.
2. Celem Rzeczpospolitej jest obrona praw i żywotnych interesów obywateli oraz gwarancja nienaruszalności i niezawisłości państwa.

Art. 2.
Symbole narodowe:
1. Herb Rzeczpospolitej w załączniku 1.
2. Flaga Rzeczpospolitej w załączniku 2.
3. Hymn Rzeczpospolitej w załączniku 3.

Rozdział II
Naród

Art. 3.
1. Rzeczpospolitą tworzą naród polski i litewski.
2. Rzeczpospolita uznaje prawa pozostałych narodowości pod warunkiem przestrzegania przez nie zasad i obyczajów panujących w Rzeczpospolitej.

Art. 4.
1. Władza zwierzchnia nad krajem należy do narodu.
2. Rzeczpospolita zapewnia ochronę praw naturalnych:
A) do życia - od poczęcia do naturalnej śmierci,
B) do wolności - wolność jednej osoby kończy się tam gdzie zaczyna się wolność drugiej osoby, wolność musi iść w parze z odpowiedzialnością za popełniane czyny,
C) do własności - własność prywatna jest nienaruszalna i w pełni podporządkowana właścicielowi, a o jej odebraniu zadecydować może jedynie Sąd w zgodzie z obowiązującym prawem.

Rozdział III
Król

Art. 5.
1. Król jest głową Rzeczpospolitej i gwarantem ciągłości państwa.
2. Osoba Króla jest nietykalna.
3. Urząd króla jest dożywotni.
4. Kompetencje Króla wynikają z Konstytucji i Uchwał Senatu.

Art. 6.
1. Opróżnienie tronu królewskiego następuje wskutek:
A) abdykacji lub
B) śmierci
2. Opróżnienie tronu stwierdza Marszałek Senatu.

Art. 7.
1. W przypadku opróżnienia tronu królewskiego tron obejmuje elekt wskazany przez Króla z grona nobilitowanych obywateli, za zgodą Senatu.
2. Senat przyjmuje kandydaturę elekta na urząd Króla w głosowaniu tajnym większością 2/3 głosów.
3. W przypadku odrzucenia kandydatury elekta przez Senat lub jego samowolnej rezygnacji, Senat wybiera elekta spośród siebie.
4. W ciągu 7 dni od zatwierdzenia elekta następuje koronacja. W przeciwnym razie Senat ponownie wybiera elekta.
5. Koronacji dokonuje Prymas Polski wg ustalonej w etykiecie dworskiej procedury.
6. Od momentu abdykacji lub śmierci króla, do czasu koronowania jego następcy, władzę królewską sprawuje Prymas Polski z tytułem Interrexa.

Art. 8.
1. W przypadku choroby lub nieobecności Król może powołać Regenta.
2. Regentowi przysługują wszystkie prawa Króla.

Art. 9.
1. W przypadku, gdy Król pełni swoje obowiązki nienależycie, Senat może złożyć wotum nieufności wobec króla, uchwalone większością 3/4 wszystkich głosów. Wówczas tron królewski zostaje opróżniony, a elekt jest wybierany przez Senat.

Rozdział IV
Senat

Art. 10.
1. Senat sprawuje władzę ustawodawczą.
2. Każdemu członkowi Senatu przysługuje inicjatywa ustawodawcza.
3. Tryb pracy Senatu reguluje Uchwała.

Art. 11.
1. Senat Królewski stanowią wszyscy nobilitowani, niekarani wyrokiem Sądu Królewskiego obywatele Rzeczpospolitej, którzy wyrazili taką chęć.
2. Senator składa przysięgę na wierność Królowi i Ojczyźnie w dniu objęcia urzędu. Tekst zawarty jest w Załączniku 4.
3. Kadencja Senatora jest dożywotnia.

Rozdział V
Rząd

Art. 12.
1. Rząd pełni władzę wykonawczą.
2. Tryb pracy i sposób uchwalania Rządu reguluje Uchwała.

Rozdział VI
Sąd królewski

Art. 13.
1. Sądem królewskim zarządza Król.
2. Sąd składa się z Króla jako Sędziego Najwyższego i z Sędziów.
3. Tryb pracy sądu i przebieg procesu określa Uchwała.
4. Wykaz czynów niedozwolonych i kar zawarty określa Uchwała.
5. Sąd rozstrzyga kwestie sporne i problematyczne wynikające z niejasności zapisów prawa, narzucając tym samym dalszą interpretację danego zapisu według wydanego postanowienia.

Rozdział VII
Prawo

Art. 14.
1. Prawo Rzeczpospolitej stanowi Senat
2. Na prawo składają się hierarchicznie wymienione akty prawa (od najważniejszego): niniejsza Konstytucja, Ratyfikowane przez Senat Umowy Międzynarodowe, Uchwały Senatu, Dekrety królewskie i Rozporządzenia, Akty prawa miejscowego.
3. Każdy akt prawa obowiązuje od chwili ogłoszenia.

Art. 15.
Akty prawa Rzeczpospolitej, muszą być zgodne z zasadami:
1. "Dura lex, sed lex" - "Twarde prawo, ale prawo".
2. "Lex retro non agit" - "Prawo nie działa wstecz".
3. "Ignorantia iuris nocet" - "Nieznajomość prawa szkodzi".
4. "Nemo iudex in causa sua" - "Nikt nie może być sędzią we własnej sprawie".
5. "Prioritas legis mitior" - "Pierwszeństwo ma ustawa względniejsza".
6. "Lex superior derogat legi inferiori" - "Akt prawny nadrzędny uchyla akt prawny podrzędny".
7. "Volenti non fit inuria" - "Chcącemu nie dzieje się krzywda".

Rozdział VIII
Obywatele i szlachta

Art. 16.
1. Obywatelstwo Rzeczpospolitej nadaje Król.
2. Zasady nadawania obywatelstwa określa Uchwała.

Art. 17.
1. Nobilitacji udziela Król.
2. Zasady udzielania nobilitacji określa Uchwała.

Rozdział IX
Stany nadzwyczajne

Art. 18.
1. Stany nadzwyczajne ogłasza i odwołuje Król.
2. Na czas trwania Stanu Nadzwyczajnego, Król może zawiesić prawa i swobody obywatelskie oraz przejąć uprawnienia Rządu.
3. Ogłoszenie stanu nadzwyczajnego zawetować może Senat większością głosów.

Rozdział X
Zakończenie

Art. 19.
1. Do zmiany treści Konstytucji potrzebna jest zgoda Króla oraz większości Senatu wyrażona głosowaniem.
2. Weto króla może być oddalone większością 2/3 głosów.

Art. 20.
Tracą moc prawną wszelkie dotychczasowe ustawy i Konstytucja z dn. 11 lutego 2012 r.


(-) Michał apo Zep
Książę Surmenii



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 902
Dołączył(a): 25 gru 2011, 05:22
Lokalizacja: Warszawa
Medale: 3
Order Virtuti Militari II (1) Krzyż Zasługi dla Kultury I (1) Medal Bene Merentibus (1) (1)
Wykształcenie: wyższe

Re: Reformy w RON

Postprzez Henryk Horoch » 27 cze 2012, 12:07

Przykro mi, ale nie poprę zapisów projektu tej konstytucji.
Proponowane zmiany to kolejny krok w ograniczaniu uprawnień monarchy i jego wpływu na bieżącą politykę państwa.

Art. 5. p4. stanowi - Kompetencje Króla wynikają z Konstytucji i Uchwał Senatu. Tylko konstytucja ta, oprócz uprawnień sądowniczych nie przyznaje królowi żadnych innych uprawnień. Mało tego, art 9 stoi w wyraźnej sprzeczności z art 5.
Rządowi poświęcono jeden, lakoniczny artykuł, z którego wynika iż będzie on powoływany przez Senat w trybie uchwały. (Art. 12. p2. Tryb pracy i sposób uchwalania Rządu reguluje Uchwała.)
Wspomniany już art 9 konstytucji sugeruje wyraźnie, iż Senatowi oddaje się pełnie władzy łącznie z kontrolą monarchy i możliwością detronizacji króla. Konstytucja ta, to nic innego jak usankcjonowanie Monarchii Parlamentarnej. Ograniczenie pozycji króla i likwidacja dziedziczności tronu.
(-) gen. płk. Henryk książę Horoch



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 2325
Dołączył(a): 02 gru 2010, 17:03
Medale: 11
Order Orła Białego (1) Order Virtuti Militari II (1) Order Virtuti Militari III (1)
Order Zasługi RON IV (1) Order Zasługi RON V (1) Krzyż Monarchii I (1)
Krzyż Monarchii II (1) Medal Wojska (1) Medal za Długoletnią Służbę I (1)
Medal za Długoletnią Służbę II (1) Medal z Długoletnią Służbę III (1)

Re: Reformy w RON

Postprzez Pius IV » 27 cze 2012, 12:14

Otwieram debatę nad projektem Konstytucji.

Informuję również, że Jego Eminencja kardynał Sforza na moją skromną prośbę również przygotowuje projekt Ustawy Zasadniczej :) . Obra projekty zostały sporządzone na moją prośbę, dlatego dziękuję już na samym początku Posłowi Czartoryskiemu za fatygę :) .
/-/ Pius IV



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 1678
Dołączył(a): 06 gru 2010, 15:55
Lokalizacja: Apostolskie Miasto Rotria
Medale: 12
Order Orła Białego (1) Order Świętego Stanisława (1) Order Virtuti Militari I (1)
Order Virtuti Militari II (1) Order Zasługi RON V (1) Order Świętego Jerzego II (1)
Order Przyjaźni i Współpracy I (1) Krzyż Monarchii I (1) Medal Wojska (1)
Medal Bene Merentibus (2) (1) Medal za Długoletnią Służbę II (1) Medal z Długoletnią Służbę III (1)
Wykształcenie: Profesor doktor hab.

Re: Reformy w RON

Postprzez Michał apo Zep » 27 cze 2012, 15:11

Panie Henryku,
Artykuł 9 jest zabezpieczeniem przeciw głupim królom, którzy ponoć nie raz, nie dwa w RON panowali (tak słyszałem, nie było mnie przy tym). Można zwiększyć liczbę na 100 %, wówczas każdy jeden Senator będzie mógł zawetować odsunięcie króla od władzy, ergo, będzie to możliwe tylko wówczas, gdy dany monarcha na prawdę będzie zły.
Założenie było takie, by przybliżyć ustrój RON do ustroju Sarmacji czy MAW. Toteż zrobiłem, dając jednak dużą płynność Senatowi. Dobrym przykładem jest Rząd. Konstytucja mówi tylko, że sprawuje on władzę wykonawczą i jest wybierany przez Senat. Daje nam to możliwość zmiany formy Rządu w zależności od potrzeb. Jeśli będzie potrzeba, Rząd stanowić będzie 2 Ministrów, a jeśli sytuacja będzie inna, łatwo zmienimy zapis na wersję o 50 Ministrach. To samo z kadencją Rządu- może ona trwać miesiąc, dwa, trzy, pięć, w zależności od potrzeby. Konstytucja nakreśla główne założenia - Król, jako sędzia, Senat, jako władza ustawodawcza, Rząd, jako władza wykonawcza.
Król ma tutaj wiele innych praw- decyduje o przyznaniu i odebraniu obywatelstwa i nobilitacji - ma więc wpływ na skład Senatu, On (i tylko On) przedstawia projekt Rządu, może ogłosić Stan wyjątkowy i przejąć uprawnienia Rządu, ma możliwość sądzenia - wpływ na skład Senatu.
W razie dalszych pytań, chętnie odpowiem
(-) Michał apo Zep
Książę Surmenii



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 902
Dołączył(a): 25 gru 2011, 05:22
Lokalizacja: Warszawa
Medale: 3
Order Virtuti Militari II (1) Krzyż Zasługi dla Kultury I (1) Medal Bene Merentibus (1) (1)
Wykształcenie: wyższe

Re: Reformy w RON

Postprzez Karol Radziwiłł » 27 cze 2012, 16:12

Nie chce Sarmacji czy Austro-Węgier w Rzeczypospolitej!!! :D

Uważam, że ten projekt Konstytucji za mało doprecyzowuje różne kwestie. Artykuł o Rządzie nic tak na prawdę nie mówi. Równie dobrze w ogóle mogłoby go nie być.
Ten projekt wprowadza również elekcję króla, która istniała już w RON w zamierzchłych :) czasach. I w ogóle się nie sprawdziła. Natomiast na dziedziczność tronu nikt jeszcze nie narzekał.
(-) Karol Radziwiłł
Książę na Oporowie i Niedzicy

Obrazek




Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 1136
Dołączył(a): 18 sie 2011, 19:47
Medale: 6
Order Orła Białego (1) Order Świętego Stanisława (1) Order Virtuti Militari III (1)
Order Zasługi RON V (1) Krzyż Monarchii I (1) Medal 100 lat niepodległości (1)
Gadu-Gadu: 37427777

Re: Reformy w RON

Postprzez Marek Wiktorowicz » 27 cze 2012, 16:48

Wasza Królewska Mość,
Szlachetni Państwo!

Na prośbę Jego Królewskiej Mości przygotowałem projekt Konstytucji, który uzyskał jego aprobatę. Przedstawię go poniżej. Najpierw jednak kilka słów ode mnie jako autora projektu.
Czemu NIE projekt pana Czartoryskiego? Dwie przyczyny. Primo, uznaję słabość monarchii elekcyjnej; syn uczy się wiele od ojca, kiedy jest przygotowywany na następcę. Secundo, konstytucja jest krótka, ale wymaga wielu ustaw szczegółowych. Najbliższe miesiące wypełniłyby prace nad nimi. Nie wiem, czy możemy pozwolić, aby na długi czas debat władze miały niepełny, nieokreślony kształt.

I czemu TAK dla mojego projektu? Kilka przyczyn. Primo: realizuje ona model monarchii konstytucyjnej, za którą w referendum opowiedziała się połowa głosujących (5 głosów ZA). Żadna inna forma nie uzyskała tak wysokiego poparcia. Secundo: realizuje jednocześnie założenia monarchii federacyjnej, gdyż wyznacza prowincje Rzeczypospolitej, stanowiąc, iż mają namiestników, a nawet mogą stać się lennem, jeśli taka będzie wola Miłościwie Panującego. Uwzględnia więc pragnienia 7 z 10 głosujących w referendum. Tetrio: konstytucja daje mocną pozycję królowi, zgodnie z naszymi pragnieniami, jednocześnie nie ograniczając roli ludu do bycia sługami i podnóżkami. Władza ustawodawcza do Narodów należy, ale król jest główną władzą wykonawczą. Ma pozycję taką, jak (po części) prezydent USA (który, jak wiadomo, ma najsilniejszą pozycję ze wszystkich republik świata) i taką, jakiej pragnął dla prezydenta marszałek Piłsudski - silna władza wykonawcza, którą kieruje król. On dobiera sobie współpracowników i ich nadzoruje. Wreszcie quatro: Konstytucja proponowana przeze mnie sięga do najszlachetniejszych tradycji. Mocno czerpie z Konstytucji 3 Maja. Nie zmienia się kształt parlamentu, ale już zmienia się kształt rządu: stanowi go Straż Praw na czele z królem. Skład jest niemalże taki, jak w oryginale, przy czym Pieczęć Spraw Wewnętrznych zastąpiono Pieczęcią Edukacji (bo nie mamy KEN-u, którym kierował wg K3M Prymas Polski). Mamy również podkreślenie religii większości - Prymas jest Interrexem, jak to dawniej bywało. Wreszcie, dziedziczenie jest identyczne. Dziedziczą zgodnie z primogeniturą synowie króla, potem inni męscy krewni jego rodu, a potem w razie braku innych męskich krewnych mężowie córek - zapis ten znalazł się w K3M, a czerpał z tradycji (warto wspomnieć Annę Jagiellonkę, Infantkę Polską, a nawet Jadwigę).

Król pozostanie królem. Nie malowanym, ale prawdziwym, jak rzekł Batory. Wolność i demokrację jednocześnie Konstytucja gwarantuje i zabezpiecza. Dlatego warto udzielić jej poparcia.

KONSTYTUCJA RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW

PREAMBUŁA
My Franciszek Ferdynand, Pierwszy Tego Imienia, Król Polski,
Wielki Książę Litewski, Książę Ruski, Pruski, Inflancki,
Mazowiecki, Żmudzki, Kijowski, Wołyński, Podolski,
Podlaski, Smoleński, Siewierski i Czernihowski,
wraz z Narodami Rzeczypospolitej osobami Dostojnych Posłów
i Czcigodnych Senatorów reprezentowanymi,
dla zapewnienia wolności Ojczyźnie Naszej Umiłowanej,
dla ugruntowania porządku wewnętrznego,
dla zapewnienia efektywności władz państwowych,
oraz dla podkreślenia korzeni Konstytucji Ojczyzny Naszej Umiłowanej,
które w Ustawie Rządowej, czyli Konstytucji 3 Maja początek mają,
i dla pełniejszego powrotu do dawnych tradycji Szlacheckiej Rzeczypospolitej,
KONSTYTUCJĘ niniejszą społem stanowimy
I podpisem Naszym w życie ją wcielamy.


ROZDZIAŁ I
Państwo

Artykuł 1.
(Rzeczpospolita Obojga Narodów)

1. Ustanawia się oficjalną nazwę państwa: Rzeczpospolita Obojga Narodów.
2. Rzeczpospolita Obojga Narodów, zwana dalej Rzeczpospolitą, jest wspólnym dobrem wszystkich obywateli, które za naczelne wartości przyjmuje urzeczywistnienie zasad sprawiedliwości społecznej oraz ochronę wolności i godności osoby ludzkiej.
3. Rzeczpospolita jest suwerennym państwem prawa.

Artykuł 2.
(Źródło i podział władzy)

1. Władza suwerenna w Rzeczypospolitej należy do Obywateli i króla.
2. Władzę ustawodawczą w Rzeczypospolitej pełni Sejm Walny.
3. Władzę wykonawczą w Rzeczypospolitej król i Straż Praw.
4. Władzę sądowniczą w Rzeczypospolitej pełni Sąd Najwyższy.

Artykuł 3.
(Język urzędowy, stolica i waluta)

1. Językiem urzędowym w Rzeczypospolitej jest język polski.
2. Dopuszcza się ponadto używanie języka litewskiego, niemieckiego i rosyjskiego w prowincjach.
3. Stolicą Rzeczypospolitej jest Królewskie Miasto Warszawa.
4. Walutą Rzeczypospolitej jest denar polski, równy stu groszom polskim.

Artykuł 4.
(Podział administracyjny)

1. Rzeczpospolita jest państwem federacyjnym, złożonym z pięciu prowincji: Korony Królestwa Polskiego, Wielkiego Księstwa Litewskiego, Księstwa Ruskiego, Księstwa Pruskiego i Księstwa Inflanckiego.
2. Wszystkie prowincje zarządzane są przez namiestników bądź też nadane w lenno przez króla pod zarząd, za wyjątkiem Korony Królestwa Polskiego.

Artykuł 5.
(Symbole narodowe)

1. Flagę Rzeczypospolitej określa załącznik nr 1.
2. Godło Rzeczypospolitej określa załącznik nr 2.
3. Hymn Rzeczypospolitej określa załącznik nr 3.

Artykuł 6.
(Hierarchia praw)

1. Prawo Rzeczypospolitej w hierarchii ważności stanowią:
1)Niniejsza Konstytucja;
2)Ustawy Sejmu Walnego;
3)Ratyfikowane umowy międzynarodowe;
4)Dekrety Królewskie i Rozporządzenia członków Straży Praw;
5)Zarządzenia.
2. Żaden akt prawny hierarchicznie niższy nie może stać w sprzeczności z aktem hierarchicznie wyższym.

Artykuł 7.
(Powszechna moc obowiązująca)

1. Konstytucja obowiązuje na całym terytorium Rzeczypospolitej.
2. Wszelkie akty prawne weń uchwalane nie mogą pozostawać w sprzeczności z Konstytucją.
3. Wszelkie akty prawne podlegają oficjalnej publikacji. Akty nieopublikowane nie mają zastosowania.

ROZDZIAŁ II
Prawa i obowiązki obywateli

Artykuł 8.
(Obywatelstwo)

Obywatelstwo Rzeczypospolitej przyznawane jest w trybie i na warunkach określonych przez odrębne przepisy.

Artykuł 9.
(Prawa obywateli)

1. Rzeczypospolita gwarantuje swoim obywatelom następujące podstawowe prawa:
- do życia;
- do wolności myśli, sumienia i wyznania;
- do głoszenia swoich poglądów i opinii;
- do zrzeszania się;
- do składania wniosków, petycji, skarg;
- do uczestniczenia w życiu publicznym;
- do nauki;
- do rzetelnego sądu;
- do własności;
- do wolności twórczości artystycznej;
- do badań naukowych oraz ogłaszania ich wyników;
- do wolności korzystania z dóbr kultury i ich wytwarzania.
2. Żadne z wymienionych praw nie mają charakteru bezwzględnego i absolutnego i mogą zostać ograniczone, jednakże tylko w granicach przewidzianych przez prawo.

Artykuł 10.
(Obowiązki obywateli)

1. Każdy obywatel zobowiązany jest do dochowania wierności Królowi i Rzeczypospolitej.
2. Każdy obywatel Rzeczypospolitej zobowiązany jest do przestrzegania prawa, ponoszenia świadczeń publicznych i obrony państwa przed zagrożeniami zewnętrznymi.

ROZDZIAŁ III
Król

Artykuł 11.
(Król)

1. Najwyższym przedstawicielem Narodów i gwarantem ciągłości władzy państwowej jest król.
2. Osoba króla jest nietykalna.

Artykuł 12.
(Kompetencje króla)

1. Król:
1)stoi na czele Rzeczypospolitej,
2)reprezentuje Rzeczypospolitą na zewnątrz,
3) ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe,
4)wydaje dekrety, a w szczególnych przypadkach – dekrety z mocą ustawy,
5) mianuje wedle własnego uznania członków Straży Praw,
6) mianuje i odwołuje pełnomocnych przedstawicieli Rzeczypospolitej Obojga Narodów w innych państwach,
7 ) jest najwyższym zwierzchnikiem sił zbrojnych,
8) ustanawia i znosi ordery i odznaczenia,
9) nadaje, obniża i odbiera tytuły arystokratyczne i szlacheckie,
10) nadaje i odbiera lenna,
11) nadaje i odbiera ordery i odznaczenia,
12) nadaje i odbiera obywatelstwo Rzeczypospolitej,
13) stosuje prawo łaski,
14) ogłasza i znosi Stan Wyjątkowy w przypadkach, określonych w niniejszej Konstytucji,
15) ma prawo weta zawieszającego wobec ustaw Sejmu Walnego,
16) mianuje i odwołuje Regenta lub Radę Regencyjną, którzy zastępują go w wykonywaniu jego obowiązków.
2. Król nie może sprawować funkcji ministra ani sędziego.

Artykuł 13.
(Opróżnienie tronu)

1. Opróżnienie tronu następuje wskutek:
1)abdykacji króla,
2) śmierci realnej lub wirtualnej.

Artykuł 14.
(Interregnum)

1. Z chwilą opróżnienia tronu rozpoczyna się okres interregnum, tj. bezkrólewia.
2. W okresie interregnum władzę królewską sprawuje Interrex w osobie Prymasa Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
3.Głównym zadaniem Interrexa jest doprowadzenie do koronacji nowego władcy Rzeczypospolitej.

Artykuł 15.
(Sukcesja)

1. Zasadami sukcesji w Rzeczypospolitej rządzą reguły primogenitury agnatycznej. Jedynie w przypadku braku jakichkolwiek męskich krewnych używających tego samego nazwiska, co król, prawa przechodzą przez osoby krewnych żeńskich na ich mężów.
2. W wypadku opróżnienia tronu korona i tytuły królewskie przechodzą na najstarszego, tj. najwcześniej usynowionego syna króla.
3. W razie, gdy król nie posiada synów, jego dziedzicami są bracia i dalsi krewni płci męskiej, noszący to samo nazwisko.
4. W sytuacji, gdy król nie posiada żadnych męskich krewnych, noszących to samo nazwisko, władza przechodzi na męża najstarszej, tj. najwcześniej usynowionej, z jego córek.
5. W przypadku, gdy córka króla nie ma męża, dziedziczy tron jako Infantka i ma trzy miesiące, aby znaleźć dla siebie męża. Na małżeństwo musi wyrazić zgodę Sejm Walny.
6. W sytuacji, gdy król nie ma córek, władza przechodzi na mężów dalszych krewnych, które przed wstąpieniem w związek małżeński nosiły to samo nazwisko.
7. W razie, gdy dalsza krewna króla, która dziedziczy tron, nie posiada męża, stosuje się wobec niej przepisy przewidziane w ustępie 4. wobec córek królewskich.
8. W sytuacji, kiedy brak dziedziców w myśl powyższych zapisów, Interrex, bądź - w razie, gdy ów nie może dopełnić tego obowiązku lub nie dopełni go w przeciągu 14 dni - Marszałek Sejmu, ma obowiązek zwołać wolną elekcję, w której każdy nobilitowany obywatel Rzeczypospolitej ma prawo oddać głos na kandydatów z grona szlachty i arystokracji Rzeczypospolitej w celu wybrania nowego króla.

Artykuł 16.
(Tytuł królewski)

1. Królowi przysługuje tytuł: Jego Królewski Majestat lub Jego Królewska Mość (imię władcy), z Bożej łaski i woli Narodu Król Polski, Wielki Książę Litewski, Książę Ruski, Pruski, Mazowiecki, Żmudzki, Kijowski, Wołyński, Podolski, Podlaski, Inflancki, Smoleński, Siewierski, Czernihowski etc. etc. etc.
2. Wszystkie wymienione tytuły, za wyjątkiem tytułu króla Polski, który jest wieczyście przypisany do osoby władcy Rzeczypospolitej, władca może nadać zasłużonym obywatelom, jednakże wyłącznie dożywotnio.

ROZDZIAŁ IV
Sejm Walny

Artykuł 17.
(Sejm Walny)

1. Sejm Walny sprawuje władzę ustawodawczą w Rzeczypospolitej.
2. Sejm Walny składa się z trzech stanów sejmujących: Izby Poselskiej, Senatu i króla.
3. Obradami Sejmu Walnego kieruje Marszałek Sejmu, mianowany przez króla.
4. W skład Izby Poselskiej wchodzą z mocy prawa wszyscy aktywni w rozumieniu odrębnych przepisów obywatele Rzeczypospolitej, którzy wpisani zostaną na listę Posłów przez Marszałka Sejmu.
5. W skład Senatu wchodzą wszyscy reprezentanci arystokracji Rzeczypospolitej.
6. Marszałek Sejmu ma prawo wykluczyć danego obywatela jednorazowo z brania udziału w debacie lub głosowaniu na Sejmie Walnym, jeśli naruszył on Regulamin Sejmu Walnego bądź swym zachowaniem utrudnia lub uniemożliwia prawidłowy przebieg obrad.
7. Marszałek Sejmu ma prawo wykreślić z listy członków Sejmu Walnego obywateli nieaktywnych w rozumieniu odrębnych przepisów oraz obywateli notorycznie łamiących Regulamin Sejmu Walnego oraz utrudniających lub uniemożliwiających prawidłowy przebieg obrad.
8. Obrady Sejmu Walnego są jawne.

Artykuł 18.
(Senat)

1. Senat obraduje samodzielnie, tj. bez udziału Izby Poselskiej wtedy, kiedy jego obrady zwoła król.
2. Zadaniem Senatu obradującego samodzielnie jest doradzanie królowi.

Artykuł 19.
(Proces legislacyjny)

1. Sejm Walny uchwala ustawy i przyjmuje uchwały zwykłą większością głosów, przy udziale co najmniej połowy członków, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
2. Inicjatywę ustawodawczą posiadają: Król, członkowie Straży Praw, Marszałek Sejmu, członkowie oraz każdy z Posłów lub Senatorów.
3. Po uchwaleniu ustawy przez Sejm Walny, kierujący obradami niezwłocznie przedkłada ją do podpisu królowi.
4. Król może odmówić podpisania ustawy, jeżeli jest to uzasadnione interesem wewnętrznym bądź zewnętrznym Rzeczpospolitej. W tej sytuacji ustawa trafia ponownie pod głosowanie Sejmu Walnego, a do przełamania weta wymagana jest większość 2/3 głosów przy udziale co najmniej połowy liczby Posłów i Senatorów.
5. W kwestiach, w których Sejm Walny wyrazić ma swą wolę lub decyzję, a kwestia ta nie wymaga ustawy, Sejm Walny przyjmuje uchwały, które podpisuje Marszałek Sejmu.

ROZDZIAŁ V
Straż Praw

Artykuł 20.
(Straż)

1. Straż Praw jest organem władzy wykonawczej.
2. Na czele Straży Praw stoi król.
3. Straż Praw dzieli się na pięć Pieczęci:
1) Spraw Wewnętrznych;
2) Spraw Zagranicznych;
3) Policji;
4) Wojny;
5) Skarbu.
4. Każdą z Pieczęci dzierży właściwy jej urzędnik w randze ministra, powoływany przez króla:
1) Pieczęć Edukacji – kurator wielki;
2) Pieczęć Spraw Zagranicznych – kanclerz wielki;
3) Pieczęć Policji – marszałek wielki;
4) Pieczęć Wojny – hetman wielki;
5) Pieczęć Skarbu – podskarbi wielki.
5. Zakres kompetencji każdej z Pieczęci określa odrębna ustawa.

Artykuł 21.
(Kontrola parlamentarna)

1.Sejm Walny ma prawo do kontroli nad działalnością ministrów.
2. Kontrola parlamentarna wyraża się w prawie Posłów i Senatorów do składania interpelacji do każdego z ministrów.
3.Prawo do składania interpelacji ma każdy Poseł i Senator.
4. Minister ma obowiązek odpowiedzieć na interpelację w ciągu 7 dni.
5. W razie nieudzielenia odpowiedzi zarządza się głosowanie nad wotum nieufności wobec danego ministra.
6. Głosowanie nad wotum nieufności może zostać rozpoczęte także przez grupę co najmniej 3 członków Sejmu Walnego.
7. W razie otrzymania wotum nieufności minister zostaje odwołany przez króla, który powołuje na jego miejsce nowego ministra, jednak nie może nim być ten, który został odwołany.

ROZDZIAŁ VI
Sądownictwo

Artykuł 22.
(Sąd Najwyższy)

1. Sąd Najwyższy wykonuje kompetencje z zakresu wymiaru sprawiedliwości, sądownictwa konstytucyjnego i administracyjnego, na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
2. W skład Sądu Najwyższego wchodzą Prezes Sądu Najwyższego i Sędziowie.
3. Prezesa Sądu Najwyższego i Sędziów mianuje i odwołuje wedle swego uznania król.
4. Sąd Najwyższy dokonuje powszechnie obowiązującej wykładni prawa.
5. Sąd Najwyższy wydaje wyroki w imieniu króla i Narodów Rzeczypospolitej.
6. Sąd Najwyższy pełni również zadania prokuratury.
7. Od wyroków Sądu Najwyższego przysługuje prawo odwołania się do króla, który ponownie rozpatruje sprawę i wydaje wyrok.

Artykuł 23.
(Sądownictwo)

1. Każdy obywatel ma brawo dochodzenia swoich praw poprzez Sąd Najwyższy.
2. Każdy obywatel ma prawo do obrony w razie oskarżenia go przed Sądem Najwyższym.
3. Oskarżonego uznaje się za niewinnego do momentu udowodnienia mu winy.
4. Sędzia nie może orzekać w sprawie, w której jest stroną.
5. Sędzia nie może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej bez zgody króla.

ROZDZIAŁ VII
Stan Wyjątkowy

Artykuł 24.
(Stan Wyjątkowy)

1. W sytuacji szczególnego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, ustroju i prawnego porządku publicznego wprowadza się Stan Wyjątkowy.
2. Stan Wyjątkowy może być wprowadzony na całości, bądź części terytorium Rzeczypospolitej.
3. Stan Wyjątkowy wprowadzany jest na mocy uchwały Sejmu Walnego.
4. W razie, gdy Sejm Walny w ocenie króla jest niezdolny do wprowadzenia Stanu Wyjątkowego, może on zostać wprowadzony dekretem królewskim. Dekret taki może zostać uchylony przez odpowiednią uchwałę Sejmu, podjętą jednomyślnie przy udziale co najmniej 2/3 głosów liczby Posłów i Senatorów.
5. W czasie obowiązywania Stanu Wyjątkowego król ma prawo wydawać dekrety z mocą ustawy.
6. Stan Wyjątkowy winien być wprowadzany na jak najkrótszy czas, a władze są zobowiązane do jak najszybszego zlikwidowania przyczyn jego wprowadzenia.

ROZDZIAŁ VIII
Przepisy derogacyjne, przejściowe i załączniki

Artykuł 25.
(Zmiana Ustawy Zasadniczej)

Zmiana niniejszego aktu następuje wyłącznie w drodze uchwalenia odpowiedniej ustawy przez Sejm Walny bezwzględną większością głosów przy udziale co najmniej 2/3 uprawnionych.

Artykuł 26.
(Przepisy derogacyjne)

Z chwilą wejścia w życie niniejszej Konstytucji traci moc poprzednia jej wersja oraz wszelkie akty prawne sprzeczne z tą Konstytucją.

Artykuł 27.
(Przepisy przejściowe)

Niniejsza ustawa wchodzi w życie z chwilą ogłoszenia.

PODPISANO:
/-/

Załączniki:

ZAŁĄCZNIK NR 1:
Obrazek

ZAŁĄCZNIK NR 2:
Obrazek

ZAŁĄCZNIK NR 3:

Rota Marii Konopnickiej

Nie rzucim ziemi, skąd nasz ród,
Nie damy pogrześć mowy!
Polski my naród, polski lud,
Królewski szczep Piastowy,
Nie damy, by nas zniemczył wróg...
- Tak nam dopomóż Bóg! }bis

Do krwi ostatniej kropli z żył
Bronić będziemy Ducha,
Aż się rozpadnie w proch i pył
Krzyżacka zawierucha.
Twierdzą nam będzie każdy próg...
- Tak nam dopomóż Bóg! }bis

Nie będzie obcy pluł nam w twarz
Ni dzieci nam niewolił.
Orężny wstanie hufiec nasz,
Duch będzie nam hetmanił,
Pójdziem, gdy zabrzmi złoty róg...
- Tak nam dopomóż Bóg! }bis

Nie damy miana Polski zgnieść
Nie pójdziem żywo w trumnę.
Na Polski imię, na Jej cześć
Podnosim czoła dumne,
Odzyska ziemię dziadów wnuk...
- Tak nam dopomóż Bóg! }bis


PS. W Straży Praw mamy Pieczęć Policji. W zamyśle ma ona odpowiadać za porządek. Niech więc zajmie się administrowaniem forum i stronami i ochroną systemów, np. poprzez pieczę nad hasłami i archiwizowanie plików i baz danych.
PPS. Zmieniłem dwa słowa w tekście Roty. Zamiast:
Nie będzie Niemiec pluł nam w twarz
Ni dzieci nam germanił

mamy
Nie będzie obcy pluł nam w twarz
Ni dzieci nam niewolił.

Nie zapominajmy, że RON nie doświadczyło II wojny światowej, ani zaborów :)

Oczekuję na opinie Dostojnych i Waszej Królewskiej Mości.
Obrazek

/-/ Marek Paweł Wiktorowicz
Książę Urbino



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 2754
Dołączył(a): 31 sie 2011, 10:44
Medale: 13
Order Orła Białego (1) Order Świętego Stanisława (1) Order Virtuti Militari II (1)
Królewski Order Złotej Ostrogi (1) Order Zasługi RON I (1) Order Świętego Jerzego I (1)
Order Świętego Jerzego II (1) Order Księcia Włodzimierza II (1) Krzyż Monarchii I (1)
Medal Bene Merentibus (4) (1) Medal 100 lat niepodległości (1) Gwiazda Inflant (1)
Gwiazda Mołdawii (1)

Re: Reformy w RON

Postprzez Izabella Ossolińska » 27 cze 2012, 16:51

Jestem przeciwna nowej konstytucji zaproponowanej przez Prymasa.
(-) dr inż. Izabella Ossolińska baronessa h. Korwin - Czartoryska

Obrazek



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 83
Dołączył(a): 15 lut 2012, 21:11
Lokalizacja: Warszawa
Medale: 1
Order Zasługi RON VI (1)
Wykształcenie: wyższe

Re: Reformy w RON

Postprzez Marek Wiktorowicz » 27 cze 2012, 17:01

Szlachetna Pani!

Błagam o podanie powodu. Decyzja Pięknej Damy wynika z błędów lub niedociągnięć? Liczyłem, że wspólnie popracujemy nad projektem, więc z niecierpliwością czekam na wszelkie sugestie!
Obrazek

/-/ Marek Paweł Wiktorowicz
Książę Urbino



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 2754
Dołączył(a): 31 sie 2011, 10:44
Medale: 13
Order Orła Białego (1) Order Świętego Stanisława (1) Order Virtuti Militari II (1)
Królewski Order Złotej Ostrogi (1) Order Zasługi RON I (1) Order Świętego Jerzego I (1)
Order Świętego Jerzego II (1) Order Księcia Włodzimierza II (1) Krzyż Monarchii I (1)
Medal Bene Merentibus (4) (1) Medal 100 lat niepodległości (1) Gwiazda Inflant (1)
Gwiazda Mołdawii (1)

Re: Reformy w RON

Postprzez Pius IV » 27 cze 2012, 17:07

Pani Ossolińska, o ile dobrze pamiętam, ogłosiła Pani swój wyjazd z Rzeczpospolitej. Opuściła Pani kraj w najgorszym momencie. Nie widzę powodu, dla którego miałbym słuchać opinii Waszmość Pani. Grzeczność wymaga, ażeby ogłosiła Pani swój powrót, a następnie wzięła udział w obradach. Osoba będąca na emigracji wypowiada się w Sejmie - jak? Telepatycznie? Manga? A może przenikanie przez ściany i zdolność teleportacji? Poza tym, nakładam 200 DPL kary porządkowej za złamanie Etykiety dworskiej i znieważenie Prymasa Rzeczpospolitej przez odstępstwo od zwrotu "Wasza Eminencjo". Żałuję, że studentka Katedry Savoire-Vivre i jej absolwentka w randze magistra nie zna podstawowych zasad zapisanych w Etykiecie. Za kolejne złamanie prawa nakażę wydalenie z Sali Posiedzeń.


Wracając do celu.
Uważam, że projekt konstytucji Eminencji Prymasa jest bardzo dobry i daje dużą swobodę działania obywatelom, co powinno stać się motorem wzmożonej aktywności w kraju. Jestem za :) .
/-/ Pius IV



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 1678
Dołączył(a): 06 gru 2010, 15:55
Lokalizacja: Apostolskie Miasto Rotria
Medale: 12
Order Orła Białego (1) Order Świętego Stanisława (1) Order Virtuti Militari I (1)
Order Virtuti Militari II (1) Order Zasługi RON V (1) Order Świętego Jerzego II (1)
Order Przyjaźni i Współpracy I (1) Krzyż Monarchii I (1) Medal Wojska (1)
Medal Bene Merentibus (2) (1) Medal za Długoletnią Służbę II (1) Medal z Długoletnią Służbę III (1)
Wykształcenie: Profesor doktor hab.

Re: Reformy w RON

Postprzez Michał apo Zep » 27 cze 2012, 17:19

Przyznam szczerze, że jestem pod wrażeniem i uznaję wyższość zdolności pisania aktów prawnych Eminencji Prymasa nad moimi :) Miałem za zadanie wzorowanie się na KS i MAW, a efekt tego jest, jaki jest ;) Co do Jego ekscelencji projektu, uważam go za bardzo dobry, mam jednak kilka przemyśleń:
1) Immunitet sądowniczy - na początku istnienia naszego kraju, król nadawał immunitet sądowniczy (prawo do sądzenia na danym obszarze w imieniu króla) różnym osobom- biskupom, książętom, możnym. Warto by się zastanowić, czy aby nie powinno się dać takiego prawa wasalom króla, by na terenie swojego księstwa czy hrabstwa mogli rozsądzać spory. Byłoby to bardziej kurtuazyjne prawo, gdyż teren danego księstwa czy hrabstwa nie będzie raczej centrum życia RON, a jedynie kulturowym i "nadprogramowym" dodatkiem i ozdobnikiem.
2) Konstytucja nie zawiera przepisów, odnośnie postępowania w przypadku, gdy król umrze totalnie samotny, bez żadnych potomków, córek, czy synów, ojca, brata, siostry, kuzynów, kuzynek, etc. - zupełnie sam. Wówczas, moim skromnym zdaniem, Sejm powinien wybrać następcę tronu i taki zapis należałoby umieścić.
3) Nie dojrzałem przepisów dotyczących wojska, ani że król jest jego zwierzchnikiem, ani nic. Sądzę że coś powinno się tutaj wpleść.

Chyba tyle ;)
(-) Michał apo Zep
Książę Surmenii



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 902
Dołączył(a): 25 gru 2011, 05:22
Lokalizacja: Warszawa
Medale: 3
Order Virtuti Militari II (1) Krzyż Zasługi dla Kultury I (1) Medal Bene Merentibus (1) (1)
Wykształcenie: wyższe

Następna strona

kuchnie na wymiar kalwaria zebrzydowska

Powrót do Archiwum Sejmu Walnego

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości