Cywilizacja mykeńska

Cywilizacja mykeńska

Postprzez Krzysztof Lubomirski » 05 lis 2016, 15:04

Cywilizacja mykeńska


Cywilizacja mykeńska rozwijała się od początku II tysiąclecia p.n.e. aż do jej upadku na przełomie XIII i XII w. p.n.e. Jej kres nastąpił w konsekwencji najazdu tzw. "Ludów Morza", które w owym czasie spustoszyły Bliski Wschód oraz zniszczyły państwo Hetytów. Mykeńczycy stracili dostęp do metali, z których wytwarzali brązowe narzędzia, co w połączeniu z najazdem Dorów wkrótce potem przyczyniło się do ich klęski.
Same Mykeny były najpotężniejszą twierdzą Achajów, wojowniczego ludu, który w XVI i XV w. p.n.e. podporządkował sobie wyspy Morza Egejskiego oraz Kretę, a także Peloponez. Duży wpływ na sztukę Mykeńczyków miała zniszczona przez nich cywilizacja minojska, od której przejęli m.in. pismo linearne, które zmodyfikowali według swoich potrzeb.

W pobliżu ich miasta znaleziono siedem grobowców, zwanych tolosami, zwieńczonych olbrzymimi kopułami. Najsłynniejszy z nich, "skarbiec Atreusza" znany też jako grób Agamemnona, został zbadany w II poł. XIX w. przez niemieckiego archeologa, Henryka Schliemanna. W jednej z takich budowli Schliemann znalazł złotą maskę o wymiarach 26 na 26,5 cm, którą nazwał "maską Agamemnona". Obecnie jednak część historyków kwestionuje jej wiek.

"maska Agamemnona"

Obrazek




Znaleziono też inne maski, jak na przykład ta:

złota maska datowana na XVII/ XVI w. p.n.e.

Obrazek
Krzysztof Lubomirski herbu Tępa Podkowa
ze Żmigrodu
Starosta krakowski

Obrazek



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 201
Dołączył(a): 26 gru 2014, 01:38

Re: Cywilizacja mykeńska

Postprzez Krzysztof Lubomirski » 05 lis 2016, 15:23

Ceramika mykeńska


W Mykenach rozwijała się także ceramika; od XIV w. p.n.e. aż do początku epoki klasycznej produkowano terakotowe żeńskie figurki w kształcie trzech liter greckiego alfabetu: „Ψ” (psi), „Τ” (tau) i „Φ” (phi).

„Ψ” (psi)

Obrazek




„Τ” (tau)

Obrazek



„Φ” (phi)

Obrazek




W 1876 r. Henryk Schliemann odkrył na terenie prowadzonych w Mykenach wykopalisk tzw. "wazę wojowników", która jest niewątpliwie najciekawszym przykładem mykeńskiej ceramiki. Naczynie jest kraterem, tj. naczyniem służącym do rozcieńczania wina, które powstało w XIII w. p.n.e. Przedstawiono na nim rząd sześciu wojowników, za którymi kroczy płaczka, zaś po drugiej stronie przedstawiono kolejnych pięciu żołnierzy.

"waza wojowników"

Obrazek




Na koniec, terakotowa rzeźba przedstawiająca trójkę bogów mykeńskich:

triada bóstw mykeńskich, XIII w. p.n.e.

Obrazek
Krzysztof Lubomirski herbu Tępa Podkowa
ze Żmigrodu
Starosta krakowski

Obrazek



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 201
Dołączył(a): 26 gru 2014, 01:38

Re: Cywilizacja mykeńska

Postprzez Krzysztof Lubomirski » 06 lis 2016, 16:31

Ceramika mykeńska- ciąg dalszy

Okres późnohelladzki I


Okres późnohelladzki I trwał od poł. XVII w. p.n.e. do poł. XVI w. p.n.e. Charakteryzował się zastosowaniem jasnych wzorów na ciemnym podkładzie oraz zastosowaniem koloru czerwonego lub czarnego- wyroby z tego okresu były monochromatyczne. Bardzo popularne były alabastrony, hydrie, filiżanki oraz naczynia w kształcie pucharów z Vapheio.

puchar z Vapheio (z lewej) i alabastron (z prawej)

Obrazek




Okres późnohelladzki II


Trwał od poł. XVI w. p.n.e. do końca XV w. p.n.e. W jego trakcie wyroby minojskie straciły na znaczeniu; wpierw zostały wyparte przez mykeńskie, które następnie stały się wzorem dla kreteńczyków. Mykeńczycy podporządkowali sobie wówczas Kretę, Cyklady, Cypr, zachodnie wybrzeża Azji Mniejszej. Zaczęto też wtedy stosować wzory roślinne, a także morskie. Dużą popularnością cieszyły się kielichy, z których później wykształcił się kyliks, dzbany oraz tzw. puchary efirejskie.

kształty naczyń z przełomu I i II okresu PH

Obrazek




Amfora w stylu pałacowym z motywami roślinnymi

Obrazek




Okres późnohelladzki III A i B

Trwał od początku XIV w. p.n.e. do schyłku XIII w. p.n.e. W jego trakcie dotychczasowe kielich uległy wydłużeniu, zaś dno zostało spłaszczone, co doprowadziło do wykształcenia się kyliksu. Puchary z Vapheio stały się rzadsze, zostały zastąpione przez pospolite garnki. Nawiązano kontakty handlowe z ośrodkami syryjskimi oraz Egiptem, co doprowadziło do wzrosty popytu na mykeńskie wyroby. W tym okresie nastąpiła uniformizacja wyrobów, zaczęto także stosować tzw. styl obrazowy polegający na przedstawianiu wizerunków m.in. byków, rydwanów, roślin, ludzi i zwierząt. Na przełomie XIII i XII w. p.n.e. miała miejsce nieokreślona katastrofa, prawdopodobnie trzęsienie ziemi, która obróciła większość miast w gruzy, kończąc tym samym okres największej świetności Myken.

wzory ceramiczne z okresu przełomu II i III okresu późnohelladzkiego

Obrazek




wzory ceramiczne z okresu III A

Obrazek




wzory ceramiczne z okresu III B

Obrazek




Kyliksy z Vourvatsi i Agios Kosmas w Attyce

Obrazek




Styl obrazowy: przedstawienie rydwanu na kraterze z Nafplion

Obrazek




Okres późnohelladzki III C


O)kres PH III C trwał od początku XII w. p.n.e. do połowy XI w. p.n.e. W wyniku niedawnej klęski, ośrodki kontynentalne straciły prym w wytwarzaniu ceramiki na rzecz Rodos, które eksportowało swoje wyroby na całe Bałkany. W okresie tuż po upadku nastąpiło znaczne zubożenie motywów zdobniczych, jednak już kilkadziesiąt lat później powstały nowe style. Styl zwarty charakteryzował się dużym nagromadzeniem zdobień, zaś na wschodzie, tj. we wschodniej Attyce oraz na Cykladach, powstała jego odmiana, która polegała na stosowaniu uproszczonych, geometrycznych przedstawień ośmiornic. Inna metoda zdobień, zwana stylem spichrzowym, służyła do wykańczania naczyń o zamkniętych formach, jak amfora, poprzez pokrywanie ich jasnym barwnikiem i ciemną, falistą linią. Rozpowszechniły się także nieznane wcześniej formy naczyń: askosy, czyli naczynia w kształcie ptaków, oraz oinochoe, czyli nowy rodzaj dzbanka. W fazie schyłkowej zaczęto przedstawiać wojowników, zanikł także styl zwarty oraz obrazowy.

wzory ceramiczne z okresu III C

Obrazek




styl ośmiornic na amforze wykonanej techniką pałacową

Obrazek




mykeńska hydria w stylu spichrzowym

Obrazek




tebańska hydria w stylu ośmiornic

Obrazek
Krzysztof Lubomirski herbu Tępa Podkowa
ze Żmigrodu
Starosta krakowski

Obrazek



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 201
Dołączył(a): 26 gru 2014, 01:38

Re: Cywilizacja mykeńska

Postprzez Krzysztof Lubomirski » 06 lis 2016, 20:02

Malarstwo mykeńskie

Początki malarstwa mykeńskiego sięgają okresu PH II, kiedy to powstawały najwcześniejsze freski w Tebach, Mykenach oraz w grobie w Kokla, zaś jego rozkwit przypada na okres PH III A i B. Freski w ówczesnym świecie greckim związane były ze środowiskiem pałacowym, wobec czego po upadku większości tworów państwowych wywołanym najazdem Dorów, tj. w okresie PH III C, sztuka malarstwa ściennego zanikła. Malarstwo mykeńskie nawiązywało do twórczości kreteńskich; tło było na ogół niebieskie, rzadziej w falujące pasy w różnych kolorach, postaci ludzkie miały ok. 30cm wzrostu. Nowatorskim rozwiązaniem było przedstawianie scen polowań oraz bitew, stosowano także mykeńskie uzbrojenie oraz odzienie.

mykeńska kobieta, fresk z okresu III B

Obrazek




mykeńska scena rytualna przedstawiająca demony

Obrazek




dama niosąca puzderko była niegdyś częścią większego fresku

Obrazek




fresk przedstawiający dwie kobiety jadące rydwanem, XII/XIII w. p.n.e.

Obrazek




damy siedzące na piętrze pałacu podczas święta

Obrazek
Krzysztof Lubomirski herbu Tępa Podkowa
ze Żmigrodu
Starosta krakowski

Obrazek



Avatar użytkownika
Zmarły
 
Posty: 201
Dołączył(a): 26 gru 2014, 01:38


kuchnie na wymiar kalwaria zebrzydowska

Powrót do Starożytna Grecja

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość