Strona 2 z 2

Re: Oficjalna wykładnia prawa

PostNapisane: 07 paź 2018, 09:02
przez Sebastian von Tauer
No właśnie, po co rozdrabniać funkcje, gdy można je łączyć :)

Re: Oficjalna wykładnia prawa

PostNapisane: 07 paź 2018, 10:30
przez August Medycejski
A więc co Panowie powiedzą na taki projekt? Bazuje na moim projekcie Palestry i konstytucji o sądach. Dla przejrzystości całość podzielona jest na rozdziały. Dodałem jeden rozdział o testamentach, choć nie wiem, na ile jest ona nam potrzebny. Pewne kwestie spadkowe reguluje, jak się nie mylę, konstytucja o szlachcie.

KONSTYTVCYJA SEYMOWA Z DNIA ... MIESIĄCA ... ANNO DOMINI ... O TRYBUNALE GŁÓWNYM



My, Rady Koronne i Litewskie oraz stany oboyga narodów, mając na uwadze dobro całej Ojczyzny naszej, a także dać wyraz woli naszej, postanawiamy, co następuje:

Rozdział Pierwszy o Trybunale Głównym i deputatach seymowych

I.
Dla zachowania przezpieczności w Ojczyźnie naszej władzę sądową wyodrębnić i uregulować postanawiamy.

II.
Postanawiamy zatem, iż Trybunał: (1) sądy nad ziemiaństwem, a takoż mieszczanami, duchowieństwem i chłopstwem sprawować będzie; (2) oficjalną interpretację prawa i przepisów Rzeczypospolitej wydawać będzie; (3) nad wykonywaniem testamentów czuwać będzie.

III.
We Trybunale zasiadać będzie dwóch deputatów seymowych, którzy przez brać szlachecką na seymie zostaną wskazani. Deputaci owi za swe czynności nijakiej pensyi nie pobierają i inkszych dóbr takoż nie otrzymują, jeno honor mają z zaufania braci szlacheckiej płynący.

IV.
Deputaci seymowi w Trybunale zasiadają aż do dnia, kiedy ich seym odwołać raczy na wniosek kogokolwiek spośród szlachty lubo na wniosek Króla, alibo do dnia, kiedy funkcjyę swą sami złożą.

Rozdział Drugi o sądach

V.
Każdy szlachcic, duchowny, mieszczanin i chłop ma prawo złożyć pozew przed Trybunałem w obronie swoich praw, posiadania, wolności i godności.

VI.
Każdy przeto ma prawo do sprawiedliwego i bezstronnego procesu przed Trybunałem.

VII.
Sądy w sprawach powyższych, czyli skargi i pozwy osób prywatnych lub instytucji przeciwko osobom prywatnym lub instytucjom rozpatruje jeden deputat seymowy.

VIII.
A jeśliby kto nie zgadzał się z wyrokiem Trybunału, lubo jeśli deputata brak alibo sprawy nie rozpatruje, do Króla można złożyć odwołanie. Król tedy sprawę rozpatrzy i wyda wyrok zgodny z prawem i zwyczajem.

IX.
Wyroki Trybunału, dla zdobycia mocy prawnej i ważności, podlegają publikacji w Dzienniku Ustaw.

Rozdział Trzeci o oficjalnej wykładni prawa

X.
Każdy szlachcic, duchowny i mieszczanin ma prawo wystąpić do Trybunału z wnioskiem o udzielenie oficjalnej wykładni prawa panującego w Rzeczypospolitej.

XI.
Wykładni udziela dwóch deputatów seymowych w czasie, który nie przekracza dwóch niedziel.

XII.
Do czasu wydania oficjalnej wykładni, Seym lub inny organ władzy nie może procedować nad materią, której dotyczyć ma wykładania. Seym w tym czasie może przejść do innego punktu obrad lub zawiesić obrady.

XIII.
Wykładnia udzielona przez deputatów seymowych jest ostateczną, oficjalną i wiążącą dla wszystkich urzędników i całego narodu szlacheckiego interpretacją prawa oraz nie podlega odwołaniu.

XIV.
Jeśliby deputaci seymowi nie byli jednomyślni do do wykładni prawa i zwyczaju, opinia uczonych w prawie zasięgnięta będzie przez deputatów, a jeśli niemożliwym to będzie – zdanie braci szlacheckiej na Seymie zebranej rozstrzygnie.

Rozdział Czwarty o testamentach

XV.
Każdy ma prawo przekazać posiadane mienie dobrowolnej osobie zamieszkującej Rzeczpospolitą.

XVI.
Testament, jako oświadczenie woli, podlega publikacji w specjalnym dziale w Trybunale Głównym.

XVII.
Trybunał czuwa nad wykonaniem ostatniej woli i testamentu opublikowanego we wspomnianym dziale.

Rozdział Piąty kończący

XVIII.
Traci moc Konstytucja Sejmowa z dnia 28 października A. D. 2014 o sądach mówiąca.

XIX.
Konstytucję tę Seym Walny wpierw uchwali, a pieczęć królewska mocy jej nada.

Re: Oficjalna wykładnia prawa

PostNapisane: 07 paź 2018, 10:43
przez Aleksander Trzaska-Chojnacki
Nie widzę uwzględnienia, żadnych z moich propozycji
Co do podziału liści osób między Koronę a Litwę : zgodzę się, że na Litwie jest mało osób. Ale można zapisać, że jeżeli nie będzie chętnego z Litwy, druga osoba będzie wybierana z Korony
Natomiast uważam, że nie może być dwóch deputatów z jednego Rodu

Re: Oficjalna wykładnia prawa

PostNapisane: 07 paź 2018, 10:46
przez Stanisław von Tauer
Naszym zdaniem warto dodać do powyższego projektu zapisy, o których wspomniał wcześniej pan Trzaska-Chojnacki, czyli a) deputaci nie mogą być z tego samego rodu, b) jeden deputat wybierany jest przez sejmik litewski, drugi przez sejmik koronny. Wprawdzie Wasza Książęca Mość nie jest przychylny tej drugiej proozycji, My jednak uważamy, że skoro Rzeczpospolita jest państwem dualistycznym, to i sądy winne takie być. Ponadto, taki przepis nada wreszcie sens zwoływaniu sejmików, poza opracowaniem wstępnych projektów na Sejm Walny.

Wydaje Nam się takoż, że kilka innych konstytucji trzeba zmienić, by owa weszła w życie. Mowa o chociażby KSW 6/2018 o miastach królewskich gdzie jest wspomniane, że miasta królewskie jeno jurysdykcji króla i sejmu podlegają, oraz, że Rada Miast Królewskich jest sądem pierwszej instancji, sądem odwoławczym zaś -król. Nie wiemy, czy będzie trzeba zmieniać jeszcze inne konstytucje, Dziennik Ustaw przejrzeliśmy tylko pobieżnie.

Należy także określić, kto może być deputatem - tylko karmazyni, cała szlachta czy wszyscy obywatele Rzeczypospolitej.

Re: Oficjalna wykładnia prawa

PostNapisane: 07 paź 2018, 10:51
przez August Medycejski
Prawdę mówiąc, podoba mi się pomysł, by deputatów wybierały sejmiki. Co do mieszczaństwa, miałem tutaj wątpliwości, dziękuję za ich rozwianie. Trybunał więc powinien rozpatrywać tylko wnioski szlachty i duchowieństwa (ale tylko w sprawach cywilnych). Ostatecznie - co do kandydatów do Trybunału, sądzę, że cała szlachta powinna być uprawniona. Nie zamykałbym drzwi i nie tworzyłbym sztucznych podziałów.

Re: Oficjalna wykładnia prawa

PostNapisane: 07 paź 2018, 11:14
przez Stanisław von Tauer
Zgadzamy się z Waszą Xiążęcą Mością. Jak już jednak dyskutujemy o prawie, czy ktoś mógłby Nam wyjaśnić, czym różnią się edykty od dekretów w Rzeczypospolitej? W Dzienniku Praw jest bowiem poddział "Edykty i dekrety królewskie", w którym jednak tylko dekrety się znajdują. Przy jakich okazjach należy więc edykty wydawać i w jakich sprawach?

Re: Oficjalna wykładnia prawa

PostNapisane: 07 paź 2018, 11:19
przez August Medycejski
Hmm... edykt to akt wykonawczy, a dekret ustawodawczy, niemniej u nas dekrety spełniają rolę edyktów. Tak się utarło. :D

Re: Oficjalna wykładnia prawa

PostNapisane: 07 paź 2018, 16:20
przez August Medycejski
Oto wersja, w której deputatów wybierają sejmiki. Dodałem również sugestie Imć Trzaski-Chojnackiego o pochodzeniu kandydatów.

KONSTYTVCYJA SEYMOWA Z DNIA ... MIESIĄCA ... ANNO DOMINI ... O TRYBUNALE GŁÓWNYM



My, Rady Koronne i Litewskie oraz stany oboyga narodów, mając na uwadze dobro całej Ojczyzny naszej, a także dać wyraz woli naszej, postanawiamy, co następuje:

Rozdział Pierwszy o Trybunale Głównym i deputatach seymikowych

I.
Dla zachowania przezpieczności w Ojczyźnie naszej władzę sądową wyodrębnić i uregulować postanawiamy.

II.
Postanawiamy zatem, iż Trybunał: (1) sądy nad ziemiaństwem, a takoż duchowieństwem (w sprawach świeckich) i chłopstwem sprawować będzie; (2) oficjalną interpretację prawa i przepisów Rzeczypospolitej wydawać będzie; (3) nad wykonywaniem testamentów czuwać będzie.

III.
We Trybunale zasiadać będzie dwóch deputatów - jeden koronny, a drugi litewski, którzy przez brać szlachecką na seymikach zostaną wskazani. Ważnym jest, aby deputaci pochodzili z różnych rodów i nie byli związani krwią li pochodzeniem. Deputaci owi za swe czynności nijakiej pensyi nie pobierają i inkszych dóbr takoż nie otrzymują, jeno honor mają z zaufania braci szlacheckiej płynący.

IV.
Deputaci w Trybunale zasiadają aż do dnia, kiedy ich seymiki odwołać raczyą na wniosek kogokolwiek spośród szlachty lubo na wniosek Króla, alibo do dnia, kiedy funkcjyę swą sami złożą.

Rozdział Drugi o sądach

V.
Każdy szlachcic i duchowny ma prawo złożyć pozew przed Trybunałem w obronie swoich praw, posiadania, wolności i godności.

VI.
Każdy szlachcic i duchowny przeto ma prawo do sprawiedliwego i bezstronnego procesu przed Trybunałem.

VII.
Sądy w sprawach powyższych, czyli skargi i pozwy osób prywatnych lub instytucji przeciwko osobom prywatnym lub instytucjom rozpatruje jeden deputat.

VIII.
A jeśliby kto nie zgadzał się z wyrokiem Trybunału, lubo jeśli deputata brak alibo sprawy nie rozpatruje, do Króla można złożyć odwołanie. Król tedy sprawę rozpatrzy i wyda wyrok zgodny z prawem i zwyczajem.

IX.
Wyroki Trybunału, dla zdobycia mocy prawnej i ważności, podlegają publikacji w Dzienniku Ustaw.

Rozdział Trzeci o oficjalnej wykładni prawa

X.
Każdy szlachcic, duchowny i mieszczanin ma prawo wystąpić do Trybunału z wnioskiem o udzielenie oficjalnej wykładni prawa panującego w Rzeczypospolitej.

XI.
Wykładni udziela dwóch deputatów w czasie, który nie przekracza dwóch niedziel.

XII.
Do czasu wydania oficjalnej wykładni, Seym lub inny organ władzy nie może procedować nad materią, której dotyczyć ma wykładania. Seym w tym czasie może przejść do innego punktu obrad lub zawiesić obrady.

XIII.
Wykładnia udzielona przez deputatów jest ostateczną, oficjalną i wiążącą dla wszystkich urzędników i całego narodu szlacheckiego interpretacją prawa oraz nie podlega odwołaniu.

XIV.
Jeśliby deputaci nie byli jednomyślni do do wykładni prawa i zwyczaju, opinia uczonych w prawie zasięgnięta będzie przez deputatów, a jeśli niemożliwym to będzie – zdanie braci szlacheckiej na Seymie zebranej rozstrzygnie.

Rozdział Czwarty o testamentach

XV.
Każdy ma prawo przekazać posiadane mienie dobrowolnej osobie zamieszkującej Rzeczpospolitą.

XVI.
Testament, jako oświadczenie woli, podlega publikacji w specjalnym dziale w Trybunale Głównym.

XVII.
Trybunał czuwa nad wykonaniem ostatniej woli i testamentu opublikowanego we wspomnianym dziale.

Rozdział Piąty kończący

XVIII.
Traci moc Konstytucja Sejmowa z dnia 28 października A. D. 2014 o sądach mówiąca.

XIX.
Konstytucję tę Seym Walny wpierw uchwali, a pieczęć królewska mocy jej nada.